Skål för internationella gin & tonic-dagen!

Som tjugoåring åkte Jon Hillgren till London för att arbeta som bartender. Där upptäckte han gin och blev intresserad av hantverket kring drycken. Snart sexton år senare är han ägare till Hernö Gin, Sveriges första renodlade gindestilleri och världens nordligaste.

Jon Hillgren

Ginguru Jon Hillgren

Internationella gin & tonic-dagen till ära har vi fått en pratstund med Jon Hillgren på Hernö Gin, ett litet familjeföretag vars produkter på nolltid sopat banan med de etablerade märkena inom gin. Två år efter start blev Hernö Gin den mest medaljtyngda av 49 varumärken vid tävlingen The Gin Masters i London 2013, en av branschens mest respekterade tävlingar internationellt.

Som VD ansvarar Jon själv för frågor kring immaterialrätt. Hernö gin använder sig inte av något ombud i till exempel varumärkesfrågor, men Jon berättar att de blir kontaktade av konsultfirmor som önskar sälja olika tjänster varje gång de registrerat ett varumärke.

Vilka är era registrerade skydd och hur har ni resonerat kring att registrera dessa?

– Vi har registrerat varumärkesskydd för figur på vår logga och ytterligare tre textvarumärken som är centrala. För ett litet, nystartat företag kan kostnaden för flera varumärkesskydd vara stor till en början och därför har vi valt att fokusera våra skydd på det första kunden ser och ska lägga på minnet – loggan. Dessutom är vi ensamma i världen om att ha skapat ett lagringsfat av enträ – ”Juniper Cask”. Eftersom faten är unika och vi är ensamma om att lagra gin på det sättet kändes det naturligt att skydda detta.

Vad har ni för strategi för era immateriella tillgångar?

– Vi har ännu ingen enskild strategi för varumärken utan tar upp frågorna löpande när vi diskuterar och behandlar vår affärsplan på styrelsemöten.

 

Gin som lagrats på enträfat.

Gin som lagrats på enträfat.

Vad har ni för immateriella tillgångar som inte går att registrera?

– Den absolut viktigaste är vårt recept som vi lägger ned jättemycket tid på. Det tog fyra månader att få det rätt och skulle vi korta ner den processen blir smaken inte likadan. Smaken är en av våra viktigaste tillgångar: nyskapande med tydlig enbärskaraktär, fräsch citruston och en blommighet som attraherar väldigt många.

Vad tror du er stora framgång på så kort tid beror på?

– Vår gin är den mest prisbelönta i Europa det senaste året med totalt 19 internationella toppmedaljer i branschtävlingar. Där är det blindprovning och då spelar till exempel flaskdesign och marknadsföringsbudget ingen roll. Kvalitén på produkten spelar också in väldigt mycket – vi lägger väldigt mycket tid på att ta fram en produkt som ska gå att avnjutas som den är. Tillverkningsprocessen tar drygt 26 timmar, mycket längre tid än vad den absoluta majoriteten lägger ner på sina produkter. Den långa tiden ger en dyrare produkt men i vårt fall en otroligt prisbelönt sådan.

Sist men garanterat inte oviktigast: hur gör du din godaste gin & tonic?

– Antingen 50/50 Hernö Gin och tonic eller en del gin och två delar tonic. Om man tillsätter mer tonic blir det mindre fokus på det intressanta – gin. Servera drinken med fördel i ett highballglas tillsammans med mycket is och garnera avslutningsvis med ett citronzest under ytan.

Skål och tack för pratstunden, Jon. Nu helgar vi temadagen.

Kommentarer inaktiverade för Skål för internationella gin & tonic-dagen!

Filed under immaterialrätt, varumärke

Kommentarer inaktiverade.