Varumärkesinnehavarens värsta mardröm

Att varumärket blir till ett produktnamn beskrivs ibland som något positivt, som om att det är ett bevis på att det är starkt. Det stämmer inte. Att varumärket blir synonymt med produkten är i stort sett det värsta som kan hända en varumärkesinnehavare. Det innebär att varumärket förlorat sin varumärkesstatus och att det tappat sin funktion som kännetecken. I praktiken är det därigenom värdelöst för innehavaren eftersom det inte går att använda för att hävda ensamrätten. Risken är störst när ett varumärke är först, och därmed ensam på marknaden. Vad kan man göra om det är på väg att hända? Frågan är retorisk, det varierar från fall till fall. I filmklippet berättar Magnus Ahlgren, PRV:s juristchef på design- och varumärkesavdelningen om hur bland annat JEEP och Rollerblades agerade för att återvinna rätten till sina varumärken.

Magnus Ahlgrens bästa tips för att undvika att varumärket blir generiskt:

  • Skriv det med versaler i löpande text för att uppmärksamma att det är ett varumärke.
  • Använd gärna ett ® i högra hörnet. Det signalerar att ditt kännetecken är ett registrerat varumärke.
  • Använd ditt varumärke – inarbeta och gör det känt.
  • Om du blir utsatt för intrång, agera direkt genom att kontakta den som du anser utnyttjar ditt kännetecken.

/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

2 kommentarer

Filed under immaterialrätt, varumärke

2 responses to “Varumärkesinnehavarens värsta mardröm

  1. Tele2/Comviq marknadsför en tjänst som heter tanka smart. Varumärkesintrång?

  2. Stina Lilja

    Om Tele2/Comviq gör intrång i någon annans varumärke är inget som PRV tar ställning till, i Sverige är det Stockholms tingsrätt som avgör om ett varumärkesintrång har begåtts eller inte. Varumärken kan samexistera under förutsättning att varor och/eller tjänster som erbjuds inte är av samma eller liknande slag. Ett exempel på detta är Snickers som finns som registrerat varumärke för både konfektyr och arbetskläder – med olika innehavare.