– Ingen äger den svenska flaggan

flagga

”Det är svenska flaggans dag å den enda som sjunger det är jag”

Svenska Flaggans Dag, en av mina favoritlåtar med Traste Lindéns Kvintett. För visst är det svenska flaggans dag på nationaldagen, vår vackert vajande färgpalett i gult och blått mot en prunkande grön natur som bakgrund. Doften av syren och sommaren som precis startat med löften om en nalkande skön semester. Ljuvt vill jag kalla det – och tänker på fred, frihet, respekt och demokrati. Det känns viktigt att tydliggöra det innan vi fortsätter att förkovra oss i vår vackra nationalsymbol.

Vem äger den svenska flaggan?
Vem äger egentligen rätten till den svenska flaggan? Kan någon ens äga den? Jag frågar Martin Berger som är jurist hos oss på PRV.

– Ingen äger den svenska flaggan. Flaggan är en statssymbol och symboliserar landet Sverige. Det är fritt för alla att flagga och använda flaggan som dekoration.

Det är inte möjligt att vare sig varumärkesskydda eller designskydda flaggor som ett enskilt attribut. De är skyddade genom Pariskonventionen, det finns även ett skydd genom svensk lagstiftning som innehåller stadgar för vilka proportioner och färger den officiella flaggan ska ha. Sveriges flagga finns i två utföranden; en rektangulär och en tretungad. Den tretungade används av försvarsmakten. Tillför man det stora riksvapnet på den är det Statschefens egen flagga.

Tidigare fanns det lagstiftning mot ”skymfande av rikssymbol”, den lagstiftningen upphörde 1971 men den finns fortfarande kvar i människors medvetande.

– Speciellt berömt är ju Carl-Johan De Geers politiska konst där han målade en brinnande svensk flagga försedd med slagord och könsord, berättar Martin Berger.

De Geers affischer beslagtogs av polisen och De Geer dömdes till dagsböter för bland annat skymfande av rikssymbol. Om det här skulle skett i nutid – med nutida lagstiftning – torde det handlat om förargelseväckande beteende.

I lagen om Sveriges flagga står att flaggan inte får förses med bokstäver, men det finns ingen sanktion mot detta i lagen. Tvärtom är det ju väldigt vanligt att se flaggor med namn på hockeylag användas på matcher.

Flaggan i marknadsföring
Om vi tittar närmre på hur det fungerar det att använda svenska flaggan i sin marknadsföring så är Martin Bergers korta svar att rent dekorativ användning är tillåten.

– Tänk bara på hur många t-shirts med svenska flaggan eller de klassiska tre kronorna du ser i souvenirbutikerna när du vandrar längs Drottninggatan eller i Gamla Stan i Stockholm.

Fungerar det att ha med den svenska flaggan som ett attribut i ett varumärke då, är det okej? Nja, här stöter vi på patrull. Martin Berger förklarar att flaggan är, precis som riksvapnen, en statssymbol. Det innebär att det krävs tillstånd för användning i näringsverksamhet där varumärkesregistreringar är inkluderade.

– Det krävs tillstånd om flaggan ger märket en officiell karaktär, så att man kan tro att det finns någon koppling till svenska staten. Om man ansöker om ett figurmärke som består av flera delar och flaggan inte ger märket en officiell prägel, det kan till exempel röra sig om en röd stuga bredvid en sjö och en vajande flagga hissad på en stång på bilden, är det möjligt att en registrering skulle vara okej. Samma regler gäller enligt mönsterskyddslagen om man skulle vilja ha svenska flaggan i sin registrerade design.

Stort tack för din tid Martin! Mer om officiella beteckningar och Sveriges flagga finner du här:
Officiella beteckningar
Sveriges Flagga

Med önskan om en fin och glädjefylld nationaldag,
/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för – Ingen äger den svenska flaggan

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.