Nicolas Paul Gustaf registreras som varumärke

Fler vill ha ensamrätt till lillprinsen Nicolas. Sedan namnet tillkännagavs har det inkommit flera varumärkesansökningar till Patent- och registreringsverket (PRV).

Prinsessan Madeleine och Chris O’Neills nyfödda sons namn tillkännagavs under en konselj den 17 juni kl 17:00. Mindre än ett dygn senare hade det inkommit flera varumärkesansökningar till Patent- och registreringsverket (PRV) av aktörer som hoppas på att få ensamrätt till namnet.

Trenden att söka varumärkesskydd för namnet på nyfödda kungligheter är inget nytt fenomen.

– När prinsessan Estelle namngavs tog PRV emot flera varumärkesansökningar innehållande namnet. För prinsessan Leonore var tendensen densamma och den tycks hålla i sig även för prins Nicolas, säger Patrik Rönnqvist som är chef på PRV:s design och varumärkesavdelning.

Ett varumärke kan registreras i 45 olika varu- och tjänsteklasser. De populäraste klasserna bland prinsar och prinsessor är drycker, smycken, bestick, kläder, köksredskap och textilier.

Offentliga personer varumärkesskyddar sina namn
Det är inte bara kungligheters namn som varumärkesskyddas. Det blir allt vanliga bland offentliga personer.

– Trenden att använda sitt namn som varumärke är tydlig och många offentliga personer återfinns i varumärkesregistret. Kort förklarat är det den som söker varumärksskydd först som får ensamrätten, därav kan det vara en smart strategi att söka varumärkesskydd, säger Patrik Rönnqvist.

Vid en närmare titt i PRV:s varumärkesdatabas finner vi att bland annat Zlatan, Björn Borg, Carolina Klüft och Blondinbella finns som registrerade varumärken.

/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för Nicolas Paul Gustaf registreras som varumärke

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.