Älskade fluortant, vart tog du vägen?  

Mun

Idag, den 1 september, besöker en tynande skara dentala damer offentliga platser, informerar och erbjuder fluorprodukter till allmänheten för att slå ett slag för tandhälsan. Det är ”Fluortantens dag”. Frågan är – kan hon registreras som varumärke? 

Jag var barn i en era då en vit blinkande pil i TV-rutans hörn påminde om att ett nytt program började på den andra kanalen. Den enda andra kanalen.

Parallellt i tid kom fluortanten regelbundet till oss i klassrummet. I vår värld var hon mellan 75 och 90 år, alltid lika oklanderligt nystärkt i vit bomullsrock och hjälmuppsprayat sockervaddshår. Jag brukade fantisera om att hon sett likadan ut sedan födsel. Utan ett ord men vagt leendes i korallfärgat läppstift delade hon ut små kulörta plastmuggar för oss att gurgla, spotta och fräsa i den heliga emaljens namn.

Men anta att man var tandhygienist idag och ville starta egen verksamhet som ”Fluortanten”, besöka företag och erbjuda en rejäl fluorsköljning för alla hugade. Skulle det gå att registrera som varumärke?

– Jag tror inte att det skulle fungera, men vi gör ju alltid bedömningar från fall till fall. Fluortant är ett så pass vedertaget begrepp att det kan uppfattas som generiskt: beskrivande utan särskiljningsförmåga. Frågan är om beteckningen faller inom den kategorin, funderar Magnus Ahlgren, juristschef på PRV:s design- och varumärkesavdelning.

Samtidigt lägger Magnus in en brasklapp om att fluortanten idag är svagare som språkligt generellt begrepp eftersom denna inte längre är en del av skolbarns upplevelse. Jag ringer upp min avkomma för att kolla hypotesen: vet de möjligen vem damen är?  Svaret från åttaåringen blir ”vemdå saru?”

Men storasyster tar snabbt över luren med ett helt annat besked: ”JAG vet vem hon är, för du pratar jämt om henne när du berättar barndomshistorier!”

Så, kära dentaldam i Abrahamsbergsskolan under 80-talet: du gav tydligen allt annat än ett tandlöst intryck. Kanske det till och med går att registrera ditt varumärke – starkare än fluorbehandlad emalj?

Läs mer om varumärken här.
Läs mer om särskiljningsförmåga här.

Kommentarer inaktiverade för Älskade fluortant, vart tog du vägen?  

Filed under immaterialrätt, varumärke

Kommentarer inaktiverade.