Internationella TV-spelsdagen

minecraftLL

Vad är det bästa med att spela frågar jag mina tioåringar: – Det är ett jättelätt sätt att få bort uttråkighet på, förklarar den ena tvillingen samtidigt som den andra stolt visar upp sina nybyggda ägor i Minecraft.

 

På lördag är det den internationella TV-spelsdagen. Då kommer jag osökt att tänka på hälsingesonen Markus ”Notch” Persson som grundade Mojang och skapade Minecraft som numer ägs av Microsoft. Vid en snabb sökning i varumärkesdatabasen finner jag att samtliga av dem finns representerade i bland annat klass 9 som innefattar elektriska och vetenskapliga apparater.

Om vi backar bandet och blickar bakåt för att utforska TV-spelets ursprung är det patenterad teknik som gäller. PRV:s ingenjör Finn Klemming Eklöf är TV-spelsexpert:

– Jag kan inte hitta något som ur immaterialrättslig synpunkt representerar TV-spelet bättre än patent USRE28507*.

Patentet beviljades 1975. Genom den uppfinningen ”Television gaming apparatus” föddes hela TV-spelsbranschen och patentet har använts för att förhandla eller vinna tvister mot Atari, Mattel, Activision och Nintendo för att nämna några, förklarar Finn för mig.

– Patentets uppfinnare William T. Rusch och hans partners var inblandade i diverse tvister under 20 års tid rörande patentet som uppskattas ha givit intäkter på runt $100 miljoner i bara förlikningar.

Konsten att vinna mer speltid
TV-spel och dataspel är en del av vardagen, åtminstone hemma hos oss. Jag frågade mina tvillingar som är tio år om vad som är det bästa med att spela:

– Det är ett jättelätt sätt att få bort uttråkighet på, förklarade den ena tvillingen samtidigt som den andra stolt visade upp sina nybyggda ägor.

Barnen samarbetar, förmodligen för att vinna ytterligare speltid. Något som de (så klart) lyckades med.

/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för Internationella TV-spelsdagen

Filed under immaterialrätt, patent, varumärke

Kommentarer inaktiverade.