Prinsesstårtan – en generisk framgång som denna vecka bidrar till forskning

Denna vecka är det ”Prinsesstårtans vecka” som samlar in pengar till Barncancerfonden med hjälp av Sveriges bagare & konditorer. PRVbloggen har därför gjort en miniserie på tre artiklar där vi börjar från början med tårtans ursprung och sedan intervjuar Barncancerfonden och Sveriges bagare & konditorer om samarbetet och hur de ser på immateriella tillgångar.

prinsesstårta

Det generiska

Tänk om superentreprenören Jenny Åkerström (mer om henne längre ner) på sin tid hade varumärkesskyddat namnet Prinsesstårta och tänk om designskyddet hade funnits då. I varumärkessammanhang heter det att namnet nu har blivit generiskt, vilket betyder att det har blivit så vanligt i dagligt tal att det inte går att hävda ensamrätt på det. Idag får man inte varumärkesskydd för ”Prinsesstårta”, men Jenny hade kanske kunnat få det på sin tid. Prinsesstårtan är idag Sveriges mest sålda tårta och är en framgång som kan göra varje matentreprenör grön av avund. Martin Lundell, VD för Sveriges bagare & konditorer berättar:

– Prinsesstårtan började bakas för över 80 år sedan och ursprungsreceptet är från Prinsessornas kokbok från 1948, som gavs ut av den legendariska hushållsläraren Jenny Åkerström. Tårtan hette först Grön tårta i receptsamlingen. Prinsesstårtan fick sen sitt namn efter prinsessorna som älskade tårtan – Margaretha, Märtha och Astrid, döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg av Danmark. Vi har som bransch inte försökt varumärkesskydda namnet eftersom det är så etablerat som en generisk beteckning. Det är så inarbetat att såväl bagare som konsumenter vet hur prinsesstårtan ska bakas och se ut. Det gör att vi inte ens har några nedskrivna riktlinjer som till exempel stipulerar att det ska vara grön marsipan ovanpå. Det finns ”prinsesstårtor” med annan färg på marsipanen, men då har de andra namn.

Prinsesstårtans vecka

Den folkkära prinsesstårtan har en egen vecka ”Prinsesstårtans vecka” som infaller just nu. Det är en på alla sätt välgörande tårta som denna vecka samlar in pengar till Barncancerfonden. Tårtan har då tårtbrickor med Barncancerfondens logotyp och på bakelserna finns det ett chokladsigill med fondens märke. 10 kronor av varje såld tårta och 3 kronor för varje bakelse går till att bekämpa barncancer genom forskning och utveckling. (Prinsesstårtans vecka är varumärkesregistrerat av Sveriges bagare & konditorer.*)

Superentreprenören Jenny Åkerström

Prinsesstårtan har sitt ursprung i en receptidé av Jenny Åkerström, superentreprenören, matskribenten, hushållslärarinnan och innehavaren av en mycket populär hushållsskola i Stockholm. Många elever (mestadels kvinnor på grund av tidens genusperspektiv och rollfördelning) har lärt sig koka buljong, göra parfait, koka sylt och steka lök hos henne – däribland några kungligheter och kändisar. Allt från husmanskost till helgdagsmat ingår i Jennys bestseller ”Prinsessornas kokbok” som tryckts i mängder av utgåvor och exemplar och sålt som smör i solen från det att första upplagan kom ut på 1930-talet. Jenny är en intressant person – en engagerad, kunnig och kreativ entreprenör som förstod att bygga varumärke med stöd av kändisar, kommunikation och pressen. Med matartiklar i tidskrifter som Vecko-Journalen och Bonniers veckotidning spred hon sitt budskap och visade prov på starkt affärsmannaskap och känsla för PR. I denna gärning var hon en pionjär då hon kombinerade sin hushållsskola med publicistisk verksamhet i form av artiklar och böcker och såg till att verksamhetsgrenarna berikade varandra. En koppling mellan tjänsteinnovation och ”content marketing”, skulle man kunna säga.

Prinsessornas kokbok

Målgrupper och marknader

När det gäller utmaningen att nå ut till olika målgrupper bör Jenny ha varit en naturbegåvning. Hon red på det breda allmänintresset för kungafamiljen och flera av recepten i böckerna fick asterisker som skvallrade om vilken prinsessa som gillade just den rätten. Några av tårtorna fick namn efter prinsessorna beroende på deras favoriter och särskilt den gröna blev mycket omtyckt. Hon lyckades med gärningen att sprida sina böcker i alla samhällsklasser, men hushållsskolan däremot var en inrättning som främst attraherade bättre bemedlade studenter.

Tårtans design

Prinsesstårtans design fångar ögat på kakbuffén och utmärker sig med sin illgröna färg och kompletterande rosa ros på sin runda buk. Idag hade Jenny troligen valt att designregistrera sin unika skapelse. En prinsesstårta är inte helt lätt att göra hemma och kräver yrkesskicklighet, samtidigt som grundformen kan varieras i det oändliga. Bagerier och konditorier fångade därför snabbt upp tårtan och framgångssagan är idag ett faktum och bidrar bokstavligen till tillväxten i Sverige. Varje år säljs runt 500 000 prinsesstårtor i Sverige.

Immateriella tillgångar

Du funderar kanske på hur det hade gått om Jenny sökt patent på den gröna tårtan – men recept går inte att patentera. Med kreativitet och skapande byggde hon sitt företag och de immateriella tillgångarna innefattade bland annat hennes recept, böcker, namn, färg och form, alla hennes elever och det goda rykte skolan hade, kanske även kunddatabaser, avtal och företagshemligheter. Jenny tog vara på sina immateriella tillgångar och kombinerade många ingredienser för att nå framgång. Läs mer om hur du kan göra detta i PRV-skolan online.

En klassiker

Prinsesstårtan har en ganska mild och neutral smak, är varken för mycket eller för lite och tycks gå hem i alla åldrar och generationer. Förklaringen till att just denna tårta har blivit en älskad klassiker kan man bara spekulera i. Vad tror du?

/Anna Engquist, strateg digitala medier på PRV

Prinsesstårtans vecka – en miniserie med relaterade blogginlägg:

* Prinsesstårtans vecka har varumärkesskydd genom Sveriges bagare & konditorer. Se Svensk Varumärkesdatabas (regnr: 377985)

2 kommentarer

Filed under immaterialrätt

2 responses to “Prinsesstårtan – en generisk framgång som denna vecka bidrar till forskning

  1. Pingback: Kan en tårta göra någon frisk? | PRVbloggen

  2. Pingback: Tilliten är vår största immateriella tillgång | PRVbloggen