Kan en tårta göra någon frisk?

Bakat med hopp. Nu är det Prinsesstårtans vecka som samlar in pengar till Barncancerfonden. Barncancerfondens samarbete med Sveriges bagare & konditorer är ett långsiktigt samarbete som pågår under hela året, där Prinsesstårtans vecka är en vecka där konditorerna har möjlighet att lyfta fram prinsesstårtan och prinsessbakelsen i samarbetet.
Prinsesstårtor

PRVbloggen har med anledning av Prinsesstårtans vecka gjort en miniserie på tre artiklar där vi börjar från början med tårtans ursprung och sedan intervjuar Barncancerfonden och Sveriges bagare & konditorer om samarbetet och hur de ser på sina immateriella tillgångar. Här ställer jag några frågor till Katarina Gustafsson på Barncancerfonden:

På vilket sätt är Prinsesstårtans vecka en bra kampanj för er?
– Förutom att samarbetet med Sveriges bagare & konditorer uppmärksammar barncancerfrågan och samlar in pengar till Barncancerfondens verksamhet så får vi även möjlighet att få synlighet i en för oss ny bransch – hos Sveriges bagerier och konditorier.

Hur vet man att tårtan bidrar till Barncancerfonden?
– Sveriges bagare & konditorer har tagit fram specialdesignat material med budskapet ”Bakat med hopp”. Under tårtan finns ett specialframtaget tårtunderlägg där det står ”Bakat med hopp” och där Barncancerfondens logotyp även finns med och bakelserna har fått ett specialframtaget chokladsigill. Priset på de uppmärkta bakverken blir 10 respektive 3 kr högre än annars – pengar som går direkt till Barncancerfonden. Varje konditor har även möjlighet att bidra till insamlingen till Barncancerfonden under hela året, då man märker upp andra tårtor och bakverk.

Hur gör ni för att nå ut med  information om Barncancerfonden?
– September är barncancermånaden och det kommer vi att synliggöra på så många sätt som möjligt. Det är en månad då vi verkligen tar i och kraftsamlar för att komma närmare vår vision om att utrota barncancer. Vi syns och hörs extra mycket och bland annat kommer Kanal 5 sända insamlingsgalan ”Barncancergalan – det svenska humorpriset 2015” den 28 september – som är helt nytt för i år. Det är faktiskt en lyckosam slump att barncancermånaden sammanfaller med Prinsesstårtans vecka.

Vilka immateriella tillgångar har ni?
– Barncancerfonden har framför allt ett stort antal registrerade varumärken, både nationella och internationella. Flera av våra varumärken är namn på våra insamlingsevents.
Barncancerfonden, Barncancertrampet, Spin of Hope, Ride of Hope, Walk of Hope, Bowling of Hope, Football of Hope, Badminton of Hope, Hockey of Hope, Swim of Hope, Scramble of Hope, Pilowing of Hope. Ski of Hope med flera…
Se Svensk Varumärkesdatabas

Vi ger också ut en tidskrift som heter Tidningen Barn&Cancer. För den har vi ett utgivningsbevis:
Se PRV:s Tidningsregister

Lyft fram en viktig medicinsk innovation på området!
– Det som är unikt är den fantastiska utvecklingen i överlevnaden av cancersjuka barn från 60-talet till 2000-talet – en period där det skedde stora framsteg. På 60-talet överlevde endast 10% av de sjuka barnen och idag överlever hela 80%. En av orsakerna till detta är utvecklingen av cytostatikaterapi (hur man använder sig av cancermedicin i behandlingen). Två andra väldigt iögonfallande händelser har varit att man i mitten av 70-talet kunde behandla akut lymfatisk leukemi så att överlevnaden steg från 10 % till 80 % på några år. Den andra händelsen var att överlevnaden av akut myeloisk leukemi som var en dödlig sjukdom fram till 80-talet, förbättrades bara på några år så att över hälften blev friska. Detta berodde främst på nya behandlingssätt så att komplikationerna minskade.

Nedan är några av PRV:s exempel på innovationer kring behandling av barncancer, länkat till Svensk Patentdatabas:
Behandling av pediatrisk akut lymfoblastisk leukemi
Behandling av akut myeloisk leukemi (Det vill säga, en av sjukdomarna som nämns i intervjun ovan.)
Pediatriska tabletter med Capecitabin (Innehållande ett antineoplastiskt ämne.)

Tack för samtalet!

 I PRV-skolan online kan man lära sig mer om hur man tar hand om sina immateriella tillgångar. 

/Anna Engquist, strateg för digitala medier på PRV

Prinsesstårtans vecka – en miniserie med relaterade blogginlägg

2 kommentarer

Filed under varumärke