Kalasfisken, en smartare fiskdamm

molly

Magdalena Hagelind har utvecklat en återbrukbar fiskdamm för barnkalas.

Barnkalas och fiskdamm är i stort sett synonymt, det kan nog de flesta föräldrar hålla med om liksom trasslet godisfisket kan medföra. Det uppmärksammade Magdalena Hagelind. Hon tröttnade på filtar som ramlade ner och tejp som fastnade på dörrlisterna.

 

magdalena_hagelind-300x300

Magdalena Hagelind, grundare av Kalasfisken.

Hej Magdalena, berätta om hur idén till fiskdammsdraperiet uppkom!

– Som mamma till två tjejer har jag som många andra två kalas om året där den obligatoriska fiskdammen är en given avslutningsaktivitet. Vid ett par av dessa tillfällen, när jag förtvivlat stod med lakan och tejp för att få upp fiskdammen tänkte jag ”det borde finns en färdig fiskdamm med upphängning att köpa och den måste ju gå enkelt att hänga upp.” När jag inte hittade någon färdig produkt gjorde jag en själv som jag ville ha den. Och på den vägen är det.

Man brukar säga att ”nöden är uppfinnarens moder” – stämmer det i ditt fall?

– Ja, absolut! Frustrerad över att alltid försöka hålla igång kalasen med lekar och mat samtidigt som man ska svänga ihop en fiskdamm gjorde att jag insåg att fler föräldrar nog är i samma situation.

Hur tog du din produkt från idé till marknad?

– Jag satte mig vid datorn och ritade mängder med fina fiskar och konstruktioner. Jag tog fram ett namn och en logga. Jag ville att det skulle kännas färgglatt och roligt. När jag var nöjd med designen tog jag fram en prototyp via ett svenskt textilföretag men jag insåg dock att prisbilden gentemot mina kunder och återförsäljare skulle bli för hög, så där stannade utvecklingsprocessen av en stund. Prototypen använde jag själv på mina egna barns kalas. När föräldrar kom och hämtade sina barn fick jag ofta reaktionen ”wow, var har du köpt den där?” Då insåg jag att produkten hade potential och tänkte ett varv till. Jag tog kontakt med en tillverkare i Kina och därefter presenterade jag min produkt via ett infoblad till olika återförsäljare inom kalasprodukter. Jag fick positiv respons och snabbt flera beställaningar. Det var först då som jag gjorde en beställning till fabriken i Kina.

fisk

 

Har du utvecklat fler produkter?

– Ja, har man en fiskdamm behöver man ju fiskar också, tänkte jag. Problemet var att hitta en bra form som passar för att lägga en godispåse i och som även går att återanvända. Hela min tanke är ju att man ska kunna spara fiskdammen och använda den under flera år. Lösningen blev två fina fiskar i tyg som man lägger ner godispåsen i. Istället för klädnypa och papperspåse har den här fisken en öljett i noden och en medföljande fiskekrok i plast.

 

Har du sökt något immaterialrättsligt skydd och i så fall varför valde du att göra det?

– Ja, jag har mönsterskyddat fisken och även namnet Kalasfisken som produkten och företaget heter. Jag gjorde det som en självklarhet då jag insåg min geniala idé. Det ska inte gå att kopiera den utan påföljder. Det är mitt skydd som liten aktör. Fisken har en unik form och konstruktion som gör att den går att designskydda. Det känns väldigt bra att ha varumärke och designskydd när man går ut på marknaden. Det var det första jag gjorde.

Tips till andra som bär på en idé?

  • Våga!
  • Prata om din idé med personer som du litar på och som är bra bollplank. Annars är det lätt att din idé bara blir liggande i lådan.
  • Undersök marknaden, finns det ett behov?
  • Ta fram skisser och en prototyp. Det är dessa som du visar upp mot potentiella kunder och som du också har som förlaga när du ska hitta en producent.
  • Lita framförallt på din magkänsla! Det är krävande att realisera en idé så du måste tro på den själv och gärna ha några supportrar som pushar dig framåt.

Stort tack för samtalet Magdalena och lycka till med fisket!
/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för Kalasfisken, en smartare fiskdamm

Filed under design, varumärke

Kommentarer inaktiverade.