Varumärkesmedvetna företagare

varumärkesmedvetna

Ansökningarna om att registrera nya varumärken ökade i fjol, efter flera års nedgång. Under 2015 ökade antalet inkomna varumärkesansökningar med 4,5 %.
Ökad kunskap hos företagare är en trolig anledning. 
Företagarna har fått en högre medvetenhet om varumärkets betydelse för framgång, säger Patrik Rönnqvist, chef på PRV:s design- och varumärkesavdelning.

Myndigheten har arbetat aktivt för att öka medvetenheten om immaterialrätt hos landets företagare och innovatörer, Patrik Rönnqvist tror delvis att ökningen beror på det:

– Företagarna har en större kännedom om varumärken och dess betydelse, det är väldigt positivt. För att öka förutsättningarna för att lyckas bör en aktiv plan för varumärket finnas med som en del i affärsstrategin.

vmklasserNamn registreras som varumärken
Den mediala samhällsdebatten kan vara en annan bakomliggande faktor där varumärken, branding och positionering allt oftare uppmärksammas. Offentliga personer som Zlatan, Carolina Klüft och Björn Borg har varumärkesskyddat sina namn och etablerat dem som varumärken.

– Det har blivit en större medvetenhet rent generellt, summerar Patrik Rönnqvist. Det krävs också ett starkare skydd när produktionen läggs i andra länder. Ett sätt att bygga upp varumärket är att starta med en registrering i Sverige där vi har en relativt låg registreringskostnad.

Grundavgiften för en nationell varumärkesregistrering är i dag 1800 kronor och det gäller under tio år, därefter kan varumärket förnyas med tioårsintervaller.

Ett varumärke är en symbol eller ett kännetecken för en produkt eller tjänst. Det kan bestå av ord, figurer, bokstäver/siffror, personnamn, slogans eller ljud. Det kan också vara en specifik utformning av själva produkten eller dess förpackning. Oavsett vilket kännetecken man väljer måste det än så länge kunna återges grafiskt.

Förutsättningar för att bygga ett starkt varumärke

  • Ha en genomtänkt varumärkesstrategi och registrera varumärket.
  • Varumärket ska inte vara beskrivande för produkten eller tjänsten.
  • Använd varumärket som kännetecken för dina produkter och fyll det med företagets värden.
  • Agera vid intrång, låt ingen snylta på ditt renommé.
Antal inkomna nationella varumärkesansökningar till PRV
2015                    8965
2014                    8483
2013                    8780

 

/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

 

Kommentarer inaktiverade för Varumärkesmedvetna företagare

Filed under immaterialrätt, varumärke

Kommentarer inaktiverade.