Direktrapport: Varumärkesdagen

bloggbild

Nu har årets händelse inom varumärkesvärlden startat, den årliga Varumärkesdagen. Egentligen smygstartade den igår med ett antal fördjupningspass men idag är den en hel dag med föreläsningar och seminarium inom olika delar i varumärkesrätten.

De flesta passen handlar om varumärkesuppbyggnad och vad du ska tänka på som rättighetsinnehavare. Det är tydligt att det inte enbart räcker att registrera din rättighet utan du som innehavare har även ett ansvar att vårda och utveckla ditt varumärke om du vill att det ska få ett mervärde och sticka ut. Det pratas också mycket om hur man som rättighetsinnehavare måste börja tänka på hur man positionerar sig på Internet och hur marknadsföringskanalerna har ändrats på grund av den ökade användningen av sociala medier.

Det har varit väldigt lärorika pass nu på morgonen och jag ser fram emot fördjupningspassen på eftermiddagen. Personligen står valet mellan ett pass i hur du skyddar ditt varumärke online eller ett pass i hur du använder ett oregistrerat varumärke eller andra rättigheter som grund vid processer hos OHIM. Det sista passet hålls för övrigt av en gammal kollega till oss, David Leffler.

Som sagt, väldigt intressanta dagar och ger oss på PRV en chans att se hur varumärken används i praktiken och vilka möjligheter och val våra kunder måste ställa sig till efter registreringsförfarandet. Dessutom får vi chansen att träffa några av våra kunder personligen.

Kan även nämna att Groths Signumpris gick till Svenskt Tenn. På PRV:s webbsidor ”Företagare berättar” kan du läsa mer om företaget Svenskt Tenn och hur de tänker strategiskt kring varumärket.

Nu är det dags att gå tillbaka, hoppas ni får en bra dag. Vill ni veta mer så kan ni gå in på www.varumarkesdagen.se eller söka på Twitter/Instagram eller på andra sociala medier på #varumarkesdagen.

/Benjamin Winsner
Områdesjurist, Patent- och registreringsverket

Kommentarer inaktiverade för Direktrapport: Varumärkesdagen

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.