Tillräckligt varumärkesskyddad värme?

IMG_1372

I nian följde jag med en kompis på sportlovsresa. Väl vid skidbacken var hennes föräldrar måna om att köra en rejäl uppvärmning inför dagens utmaningar, men jag förstod aldrig varför vi yngre inte fick ta del av deras rykande varmkryddiga termosdryck.

Så här i efterhand tycker jag att det finns bättre sätt än spetsat Glühwein för att behålla både kroppsvärme och styrseln på skidorna. Som batteriuppvärmda strumpor, vantar och sulor. Det finns några varianter på marknaden, till exempel Thermasox, Thermamittens och Thermasoles. Hur står det till med deras varumärkesregistrering frågar sig då en yrkesskadad?

Immaterialrätt med vett
Mats Nilsson är marknadschef på Brunngård, företaget som ligger bakom produkterna under varumärket Springyard. De har valt att inte skydda själva produktnamnen men har samtidigt en tydlig immaterialrättslig strategi:

– Värmeprodukterna är en liten varugrupp i sortimentet och vi har fört ett ingående resonemang kring varumärkesskydd tillsammans med vårt ombud i dessa frågor, Awapatent. Springyard har ett internationellt varumärkesskydd i skyddsklasser som inkluderar våra värmeprodukter. Efter en utredning valde vi att bara registrera varumärket eftersom det kan vara svårt att skydda produktnamnen då de till viss del är beskrivande. Vi tycker att skyddet som ligger i Springyard är tillräckligt högt.

Hur ligger det till egentligen? Eva Björk på PRV:s kundsupport förklarar närmare…

– Ett beskrivande produktnamn kan sätta stopp för en varumärkesregistrering eftersom det behöver ha särskiljningsförmåga: det går inte att få ensamrätt till ord som beskriver varan eller egenskaperna.

…och lägger samtidigt in en brasklapp:

– Om man använder ett namn på en produkt utan att ha registrerat det görs det alltid på egen risk. Man behöver veta att det kan finnas liknande varumärken där innehavare kanske tycker att man gör varumärkesintrång. Det är säkrast att registrera sitt varumärke för att få ensamrätt till ett unikt kännetecken.

Är ditt varumärke unikt? Sök i svensk varumärkesdatabas.

Strategiskt tänk ger bättre klirr i kassan
Så, oavsett om du väljer att lägga ditt skydd på en övergripande varumärkesnivå eller på en specifik produkt behöver du ha en uttänkt strategi för hur du hanterar dina immateriella tillgångar för att kunna göra så bra affärer som möjligt. Har du ensamrätt kan ingen annan åker snålskjuts på vad du har skapat och använda märket på sina varor och tjänster eller i sin marknadsföring.

Anlita ombud
Är du företagare? Tycker du att frågor om immaterialrätt är svåra att hantera själv? Då finns extern hjälp att få. Det kan till exempel vara bra att, som Brunngård, anlita ett ombud för att hantera dina varumärkesärenden. PRV kan ge dig allmänna tips – inte specifika rekommendationer – om vad du bör tänka på vid urvalet.

Vägledning vid val av ombud

Kära läsare – NU börjar sportlovsveckan. Vi ses i backen – sist ner är en förfrusen stortå!

Kommentarer inaktiverade för Tillräckligt varumärkesskyddad värme?

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.