Självkörande bilar – snart med bio

På julafton tar många av oss del av Musses och Långbens husvagnssemester när Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul. Vid ett kritiskt ögonblick i frukosten utbrister Musse och Kalle i turordning ”Vem kör egentligen?”, varpå Långben får bråttom tillbaka till ratten. Vi skrattar gott åt Långbens galenskaper, men nästa generation kommer förmodligen inte att förstå Långbens panik i situationen. Förarlösa fordon är snart vardagsmat.

Ja, självkörande bilar i trafiken ligger nu bara runt hörnet. På flera håll finns de redan, om än i definierade, avgränsade zoner. Google är som vanligt avantgardistiska och satsar på bilar helt utan förargränssnitt, se Google Self-Driving Car Project. Här är alla passagerare oavsett om man vill det eller inte.

De stora biltillverkarna är än så länge inne på avancerade system för förarassistans som i praktiken nu klarar av att köra bilen utan förare. I patentsammanhang är det tydligt att området är hett. Den relativt nya CPC-klassen B60W 50/00 – Details of control systems for road vehicle drive control not related to the control of a particular sub-unit, {e.g. process diagnostic or vehicle driver interfaces} fylls ideligen på med nya underklasser för olika aspekter av automatisk funktion. Vidare fylls klassen G05D1/021 – Control of position or course in two dimensions {specially adapted to land vehicles} på med nya aspekter av autopilotfunktion för landfordon.

Dessutom börjar man av ansökningarnas art nu ana att även bildrakarna ser en framtid utan delaktig förare. Ford har t.ex. sökt patentskydd för ett underhållningssystem för bilen som omvandlar kupén till en hemmabiosalong under autonom körning genom att en projektorduk hissas ner framför vindrutan, se US2015094896 A1 Autonomous Vehicle Entertainment System.

Ford_bilburen_bio

Fords patentsökta biokupé.

Volvo ligger också långt framme med autonoma system. Redan nästa år ämnar man släppa ut 100 stycken självkörande bilar av modellen XC90 utrustade med autopiloten IntelliSafe på Göteborgs vägar. Men man nöjer sig inte med det. Nästa steg kallar Volvo för Concept 26 och då ingår funktionen att förarstolen skjuts bakåt under färd för att erbjuda bättre position för arbete eller avkoppling. Hisnande.

Volvo Concept 26

Volvo Concept 26. Illustration: Volvo Car Sverige AB

Jag ser det framför mig; familjen på väg till julaftonsfirande hos mormor och morfar. På vindrutan projiceras Kalles julafton. Pappa iklädd tomtedräkt och misstänkt rödnäst skrockar högljutt åt Långbens förarinsatser. Från baksätet oförstående kommentarer; ”Vadå pappa? Bilen kör ju själv, ju”.

Patentansökningar avseende självkörande fordon kan man själv beskåda i t.ex. Svensk Patentdatabas. Eller varför inte lämna in en egen ansökan på prv.se. Självkörande bilar med inbyggd vävstol eller flygel saknas ännu mig veterligen. Skynda på.

/Jonas Holmqvist, patentingenjör på PRV

2 kommentarer

Filed under innovation

2 responses to “Självkörande bilar – snart med bio

  1. Christina Holmqvist

    Lite George Orwell över det här. Lite otäckt någonstans. Den automatiserade människan. Det finns säkert fördelar med bilarna men… Bilden av människor som hela tiden gör något annat vid sidan om skrämmer mig. I det här fallet tittar på film medan bilen kör. Att resa är ju att uppleva något, något verkligt. Att titta ut genom bil- eller tågfönstret, att se kullar, fält, städer susa förbi, att räkna korna som betar på ängen. Att se andra bilar med människor och undra vart de är på väg.
    Är det rentav detta som är nutidsmänniskans problem, att hon inte kan ägna sig åt en sak i taget, fokusera på en enda sak och göra något helhjärtat?
    Nu kom vi visst bort från kärnfrågan;
    Självgående bilar… Är de verkligen så säkra? Vad händer om det blir någon slags kortslutning i el-systemet?
    Jag. – som aldrig ägt en bil med moderna påfund som servostyrning och fönsterhissar – bara undrar…

    • Bra fråga. Återstår väl att se hur det utvecklar sig med autonoma fordon i trafiken. Volvo har gått ut med informationen att de står som ansvariga för konsekvenserna om en olycka kan tillskrivas autopiloten. Sedan finns det de som hävdar att det är busenkelt att lura systemen. Andra varnar för horder av kapade autonoma fordon som används i terrorsyfte.
      Helt felsäkert kan det väl knappast bli(?). Kanske är det därför man satsar på projektordukar i fordonen så att mindre kollisioner och avåkningar kan döljas med ett maffigt biosystem. ”Vi märkte ingenting förrän vi lyftes ombord. Tydligen hade vi kört av färjerampen och drivit halvvägs över sundet medan systemuppdateringen av autopiloten pågick. Vi var alla uppslukade av filmen. Den avslutande biljakten slutade med att skurken körde nedför färjerampen och försvann i sin specialbyggda amfibiebil. Galet spännande.”