Välvårdat varumärke välkomnar alla

Kättingflygaren_450x300

För mig och många andra börjar sommaren med ett traditionsenligt besök på Gröna Lund – det är inprogrammerat. Ett aktivt varumärkesarbete är en av förklaringarna till att Sveriges äldsta nöjespark är så djupt rotad i gammalt som ungt medvetande.

För några år sedan vann Gröna Lund det välrenommerade Signumpriset. Det är instiftat av IP-byrån Groth & co och uppmärksammar nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta varumärket.

Jag träffade marknadschefen Joanna Hammar för en pratstund om vikten av en slipad varumärkesstrategi som en nyckel till framgång på nöjesfältet.

Joanna, varför är det så mycket fokus på varumärket – är det inte bara att ”köra på” med en så tacksam verksamhet?

Joanna Hammar_webbstl– Ett varumärke måste fyllas med värderingar som man jobbar efter internt och som kunderna ska känna när de besöker oss. För oss betyder vårt varumärke säkerhet, omtanke, upplevelse och effektivitet: det genomsyrar hela organisationen, både för anställda och gäster.

Hur jobbar ni vidare efter Signumpriset?

– Vi har jobbat på många fronter, men kanske mest med ett av våra huvudstatements från varumärkesplattformen: alla ska vara lika välkomna alltid. Det har tagit mest uttryck i jobbet med vårt arbetsgivarvarumärke. Vi vill att våra anställda ska spegla gästernas mångfald, och det ska ge avtryck även i vår rekrytering. Vi har bland annat satsat på att anställa 50+, unga funktionshindrade och i år även nyanlända.

För många företag är det en balansgång mellan att vårda sitt befintliga varumärke och att utveckla det utan att tappa sina kärnvärden. Hur ser ni på det?

– Det är extremt viktigt att vårda varumärket. Börjar vi slacka på värderingarna kan det gå snabbt som konsument att få andra tankar om företaget och varumärket. Vi kan försöka påverka, men håller man inte det man lovar kan man inte lura kunden. Då är det väldigt svårt att vinna tillbaka förtroendet. Ett varumärke är levande och det gäller att ha örat mot marken – det är gästen som bestämmer hur starkt vårt varumärke är. Jag skulle säga att det är en blandning mellan förvaltning och utveckling.

Hur lever ni varumärket i verksamheten?

– Jämt och ständigt! Allt vi gör andas vårt varumärke. I vår varumärkesplattform ingår mottona ”Alla ska vara lika välkomna alltid” och ”omöjligt bor inte här”, så tillsammans med våra värdeord som finns med i alla delar av organisationen och parken så jobbar vi högst praktiskt med detta.

Många tack för pratstunden, Joanna – och lycka till med tivolisäsongen!

Läs mer om varumärke på PRV:s webbplats
Läs om hur andra företag förvaltar sina varumärken

Kommentarer inaktiverade för Välvårdat varumärke välkomnar alla

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.