Handbroms viktig i älskog

Det kunde naturligtvis ha slutat hur som helst. Men nu gick det bra. Och därför kan vi skoja lite om det. PRVbloggen slarvar aldrig med parkeringsbromsen när vi byter till baksätet.

Häromdagen stannade ett par sin bil på Tantoberget på Söder i Stockholm, för en intimare stund. Någon glömde parkeringsbromsen, och det bar sig inte bättre än att bilen kom att rulla utför berget, under det att paret befann sig i baksätet.

– Om vi hade varit småaktiga så kunde det eventuellt ha blivit en ordningsbot, säger Södermalmspolisen till DN.

Nu vill polisen inte, citat: ” lägga lök på laxen” utan gör bedömningen att paret straffat sig själva. Det tycker vi var klokt. (Tvärtom hade möjligen varit värre.)

Så, utan risk att störa en förundersökning penetrerar vi tekniken bakom lite:

Teknisk spak

Jag har hört om bilar som släpper bromsen först när bältet kopplats. Jag har ingen dokumentation på det, men det låter vettigt. Särskilt vid intimare stunder. Att ta säkerheten ett steg till, så att säga, helt enligt Volvos tagline: ”For Life”.

Söktermen ”parkeringsbroms” ger för dagen 613 träffar i Svensk Patentdatabas. Inskränker vi till precis ”automatisk parkeringsbroms” faller åtta träffar ut. Någon av dessa hade säkert gjort sig på Tantoberget.

Den klassiska parkeringsbromsen – som vi var vana att se den i bilen – är förstås spaken, som via en wire aktiverar bilens trumbroms eller separat trumbroms. Den klassiska parkeringsbromsen klassas på B60T 7/10

Elektromekanisk broms eller ”knapp”

Det var bara helt nyligen – jag hade då haft min Volvo tre år – som far påpekade att det är så lätt att starta i backe nuförtiden. Han har en likadan. Bara gasa, så släpper parkeringsbromsen av sig självt.

Vad sa du nu? Du menar att jag inte måste möta med spaken, som jag inte har? Plötsligt vågade jag ta bilen till helt nya ställen. Men inte till Tantoberget.

Den elektromekaniska bromsen är – enkelt uttryckt – en klassisk spakbroms, med spaken ersatt av en strömbrytare som kopplar i och ur en elektromagnet, som drar trumbromsen. Elektromekaniska bromsen klassas på B60T 13/74.

Dörrbroms

Under rekryten passade jag på att ta kort för buss. Det var första gången jag hörde talas om dörrbroms. Dörrbromsen återfinns på bussar i linjetrafik och håller bussen bromsad när någon av dörrarna är öppna.

Vid hållplatser står bussen helt på dörrbromsen.

Wikipedia beskriver tekniken oöverträffat: ”När en dörr öppnas, vrider sig ett metallbleck automatiskt så att tryckluft kan passera in till färdbromsarnas bromsklockor. Tryckluften pressar ett membran som buktar sig och pressar en tryckstång som i sin tur vrider en hävarm som vrider en excenter som i sin tur pressar bromsbackarna mot bromstrumman.”

Dörrbromsar klassas på B60T 7/12. Det intima paret på Tantoberget hade nog önskat dörrbroms som standard, också på personbilar. Festlig syn förresten: Bilen börjar rulla. Mitt i akten. Dörren slängs upp, och … ja.

Får se om Volvo tar med det till nästa generation? For Life.

Stefan Hultquist, enhetschef och utbildare PRV

Tack till Calle Fröderberg, huvudklassare!

Kommentarer inaktiverade för Handbroms viktig i älskog

Filed under patent

Kommentarer inaktiverade.