Zlatan bygger varumärket Sverige

Fotograf: Дмитрий Неймырок 2012. Denna bild på Zlatan Ibrahimovic är skyddad av upphovsrätten och har en Creative Commons-licens.*

Fotograf: Дмитрий Неймырок 2012. Denna bild på Zlatan Ibrahimovic är skyddad av upphovsrätten och har en Creative Commons-licens.*

Det är Sveriges nationaldag idag och imorgon lanserar Zlatan sitt nya klädmärke. Hur hänger detta ihop?

Den 7 november 2002 ansökte Zlatan för första gången om att skydda sitt förnamn hos PRV, då som ett nationellt varumärke. Han var drygt tjugo år och hade stora framgångar bakom sig – redan en internationellt etablerad spelare. Det var hög tid att skydda sitt varumärke, vilket han gjorde i tre klasser. Vilka företagsidéer hade han i åtanke? Låt se. Varumärkesklasserna 9, 18 och 25 innefattar datorprogram, väskor, kläder och skor. Tänkte han sig ett TV-spel i kombination med fotbollskor och tillhörande träningsväskor?

Därefter har Zlatan genom åren registrerat EU-varumärke i klasserna 3, 6 och 8 och de innefattar bland annat parfymer, spännen och rakhyvlar. Parfymen Zlatan Ibrahimovic Parfums kom ut på marknaden i fjol. Zlatan som entreprenör och varumärke har utvecklats och vi ser att de ursprungliga företagsidéerna fortfarande är levande. Imorgon lanserar Zlatan sitt klädmärke A-Z. Givetvis har även detta varumärke registrerats – nu av partnern Dressman. Denna gång har man valt att registrera ett internationellt varumärke via WIPO. Låt oss kort förklara skillnaderna mellan olika former av registrering nedan. Och så återgår vi till den ursprungliga frågan om hur varumärket Sverige och Zlatan hänger ihop?

”Jag är stolt över att vara svensk. Mina föräldrar kommer från andra länder, mamma är kroat och pappa är bosnier, men jag har alltid känt mig som 100 procent svensk.” säger Zlatan i en intervju i DI weekend. (DI, 7 april 2016)

Enligt Svenska institutet står landet Sverige för öppenhet, äkthet, omtänksamhet och nytänkande i människors medvetande. Detta har man kommit fram till genom omfattande marknadsundersökningar och djupanalyser av vad varumärket står för hos människor från andra länder och kontinenter, i de fall man känner till Sverige, bör tilläggas.

Varumärket Sverige kan användas i näringsverksamhet och många svenska företag har samma eller snarlika kärnvärden för sin verksamhet. En intim koppling mellan varumärket Sverige och många svenska företags framtoning skapar en stark igenkänning på den globala marknaden och är en strategisk allians som både landet och företagarna kan dra nytta av, om man vill. Varumärket Zlatan är till exempel starkt kopplat till sverigebilden 2016 med den förstärkning som skedde med volvokampanjen, där Zlatan reciterar nationalsången och kör volvo med sin familj genom orörd fjällnatur. De positiva effekterna för det enskilda företaget är påtagliga menar många svenska näringsidkare. Vi kan i Sverige inte vara bäst på allt men vi kan vara det där unika alternativet som bryter igenom. Så här uttrycker Zlatan det:

”Jag brukar skryta för mina klubbkamrater om Sverige. Jag säger: Vi är inte så många, men det vi gör, gör vi riktigt bra”, säger Zlatan i ovan nämnda intervju i DI weekend.

Ha en fin sommardag i Zverige!

/ Anna Engquist, strateg digitala medier på PRV

Olika former av varumärkesregistrering

  • Registrera varumärke i Sverige: Om du vill skydda ditt varumärke i Sverige ansöker du om skydd hos PRV. Ansöka om varumärke
  • Registrera varumärke i EU: Om du vill skydda ditt varumärke i EU skickar du din ansökan till EUIPO, den europeiska varumärkesmyndigheten. Ansöka om varumärke i EU.
  • Gör en internationell registrering: Om du vill skydda ditt varumärke i ett eller flera länder i världen (anslutna till Madridprotokollet) med en internationell varumärkesansökan så baseras den på en nationell. När du ansökt om ett nationellt skydd skickar du in din ansökan för internationellt skydd till PRV. Vi skickar den vidare till World Intellectual Property Organization, WIPO. Internationell registrering av varumärke

Bild

Fotograf: Дмитрий Неймырок 2012. Bilden är skyddad av upphovsrätten och har en Creative Commons-licens.
* Attribution: Football.ua [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0), CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)%5D, via Wikimedia Commons.

När du använder bilder från Wikimedia Commons

Fotografen anges med namn, det skall framgå att bilden är skyddad av upphovsrätt, faller under en Creative Commons-licens, bifoga en länk till bilden.
Lär dig mer om Creative Commons här

 

Kommentarer inaktiverade för Zlatan bygger varumärket Sverige

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.