Vad är VR-teknik?

PRV arrangerar ett webbsänt seminarium den 22 juni om VR-teknik och den virtuella verkligheten. Här intervjuas Jimmie Femzén, patentingenjör inom informations- och kommunikationsteknologi på PRV som är ansvarig för seminarieprogrammet.

Hur är den virtuella verkligheten?

Jimmie Femzén, PRV

Jimmie Femzén, patentingenjör på PRV

– För mig är det ett sätt att komma in i en egen värld och leva ett annat liv. Tekniken handlar om att du har två ögon som du visar upp två lite olika bilder för och hjärnan lägger ihop detta till en 3D-miljö. Genom att blockera synfältet och hörseln med headset inklusive hörlurar förhöjs upplevelsen och möjlighet till inlevelse i en annan värld.

Vad händer inom VR idag?
– Vi ser nu att man skapar VR-utrustning (Head Mounted Displays) mot en bredare konsumentmarknad och till rimliga priser. Produkter som Oculus Rift, Samsung Gear, Moggles, Morpheus och Google Cardboard har nyligen lanserats eller kommer snart att lanseras. Många av dessa har också fått spridning i spelvärlden.

VR och mobila plattformar?
– Den mobila utvecklingen betyder mycket för spridningen av VR. De stora aktörerna som Apple och Google driver på och behöver hela tiden ha nya appar som lockar konsumenter. Utifrån ett hårdvaruperspektiv ser man också att mobiler exempelvis behöver ha  kraftigare processorer för att klara av vissa VR-appar.

Hur ser teknikområdet ut?
– När jag tittar på patentlandskapet idag så skulle man kunna påstå att mycket är gjort men att mycket går att förfina framöver. VR innefattar ett brett teknikområde med sensorer, linser, GPS, hårdvara, datakomponenter som processorer etc. Vi kommer att få se mycket mer VR på teknikmässorna framöver.

Hur gammalt är VR?
– Den frågan är svår att svara på. Begreppet sägs ha myntats 1987, men den tidiga VR-tekniken kom tidigare än så. Det finns innovationer från 30-talet, 60-talet och 90-talet inom VR. Filmerna Gräsklipparmannen från 1992 och Matrix från 1999 har säkert bidragit till teknikutvecklingen. Men, det verkliga genomslaget har tekniken fått först nu.

Inom vilka områden är VR användbart?
– Spelutveckling, simulering, utbildning, kirurgi, upplevelseindustrin, terapi och utställningsverksamhet. Troligen är tekniken även användbar i många andra sammanhang som vi ännu inte sett exempel på ännu.

Vad är utmaningen framöver?
– Utvecklare måste vara riktigt lyhörda för vad konsumenterna vill ha nu när fler och fler använder tekniken. Framtida utveckling kan innebära att skapa lösningar som förhöjer både upplevelse och inlevelse.

Har du något favoritspel med VR?
– Jag har egentligen inget favoritspel just nu. Däremot ser jag stora fördelar med att spela sportspel som exempelvis bilspel där du kör och kan kolla runt samtidigt.

Vad lär jag mig på seminariet?
– VR är en snabbt växande teknik som täcker in ett stort spektra med många olika teknikområden. Det innebär att det finns många fallgropar som man bör ha koll på. I det webbsända seminariet kommer vi att lägga fokus på hur man kan skydda sina idéer och undvika fallgropar.

Välkommen att delta i seminariet! Du anmäler dig här:
Immaterialrätt i den virtuella verkligheten 22 juni

Tack för samtalet!

/ Anna Engquist, strateg digitala medier på PRV

Kommentarer inaktiverade för Vad är VR-teknik?

Filed under patent

Kommentarer inaktiverade.