Isabella Löwengrip: ”Viktig nyckel för att lyckas i sociala medier”

Isabella Löwengrip

Hon är verksam i fyra bolag, skriver böcker, föreläser och bloggar. Isabella Löwengrip har koll på sina immateriella tillgångar och har bland annat ett av dem – varumärket – registrerat hos PRV. Hon menar att det är nyckeln till att lyckas som entreprenör.
– Har du inte koll på dina tillgångar ska du inte gå på ett investeringsmöte, säger hon.

2005 startade då 14-åriga Isabella Löwengrip upp bloggen Blondinbella.se och blev snabbt en av Sveriges första stora sociala påverkare. I dag är bloggen nordens största och Isabella driver fyra bolag; bland annat koncernmoderbolaget Löwengrip Invest som fokuserar på unga och nystartande entreprenörer, föreläsningsföretaget Economista, skomärket Flattered samt hud- och hårvårdsföretaget Löwengrip Care & Color.

Trots att mer än tio år har gått sedan hon startade sin blogg var det inte förrän nyligen som hon bestämde sig för att registrera varumärket Blondinbella hos Patent- och registreringsverket, PRV. Isabella berättar att hon alltid är noggrann med att skydda bolag hon är involverad i, men att det tog lång tid för henne att landa i att Blondinbella faktiskt är ett personligt varumärke med stort värde.

– Jag förstod att namnet Blondinbella var mer än en blogg med ett stort upparbetat värde för några år sedan, när jag upptäckte att ett skoföretag hade satt upp skyltar som berättade att vissa skor var ”Blondinbellas favoriter” i butiken. Visst hade jag skrivit gott om skorna på bloggen, men det var inte okej för mig att de använde mitt namn i marknadsföringssyfte utan att jag visste om det.

”Ett måste innan investeringsmötet”
Att ha koll på immaterialrätt och immateriella tillgångar tycker Isabella är viktigt, särskilt i uppstartskedet av ett företag – och i synnerhet om du behöver investerare. Hon menar att du bör vara säker på att varumärket du tänker använda är ledigt, att produkten är ett original, domänen är tillgänglig och designen unik.

– Har du inte koll på det ska du inte gå på ett investeringsmöte. Jag har stor förståelse för att start-ups inte har en varumärkesregistrering hos PRV innan de kommer till mig. Det är något jag gärna hjälper till med, men att ha koll på hur immaterialrätten fungerar är ett måste för att kunna skapa ett framgångsrikt företag.

Isabella berättar att det var enklare för henne att registrera sina varumärken hos PRV än att hitta dagisplats till sina barn.

– Det var bara att gå in på prv.se och fylla i ett formulär. Det som kan vara klurigt är att veta vilken strategi man faktiskt ska ha – vad ska skyddas? Är det ett domännamn, en logga, mönsterskydd eller patent? Många glömmer bort sitt Instagramkonto eller sin Twitter, något som är särskilt viktigt att göra om man vill växa som företag.

Identifiera dolda tillgångar
Cirka 80 procent av ett företags värde finns i de immateriella tillgångarna som till exempel varumärken, kundlistor, innovationer, affärshemligheter och domännamn. I en tid av snabb utveckling, globalisering och digitalisering blir det viktigt att definiera dessa tillgångar för att skapa en framgångsrik verksamhet. Varumärket är ditt främsta kännetecken och väl värt att lägga tid på.

Att tänka på vid val av varumärke:

  • Gör ett ordentligt förarbete – du vill inte göra intrång i andras immateriella rättigheter. Välj ett varumärke som inte ligger för nära dina konkurrenter.
  • Kolla upp vad varumärket (ordet, figuren, färgen) har för betydelse och hur det kan tolkas i andra länder, så att du undviker att väcka anstöt.
  • Ansök om varumärkesskydd innan lanseringen så att du verkligen vet att du äger rätten till det. Det kan bli väldigt kostsamt att byta varumärke i ett senare skede.
  • Undersök sociala medier! Registrera domännamn, Twitter- och Instagramkonton och liknande sociala medier för att säkra upp ditt kännetecken.
  • Använd ditt varumärke. Bygg upp det och öka dess kännedom, då har du lättare att locka investerare, sälja licenser och expandera verksamheten.
  • Bevaka din rättighet. Du vill inte att dina konkurrenter ska dra nytta av de investeringar du gjort i ditt varumärke.

Ojämnställd statistik
I dag är kvinnor starkt underrepresenterade i PRV:s databaser. Av patentansökningarna som skickas in är bara sex procent av de som ansöker kvinnor, när det gäller design är 19 procent kvinnliga sökanden och för varumärke ligger siffran runt 30 procent. Isabella Löwengrip är inte förvånad.

– Kvinnor i stort startar ofta upp företag ämnade att hjälpa andra människor. I till exempel vårdbolag skyddar du inte innovationer på samma sätt, vilket gör statistiken ojämnställd.

Hon menar att det inte är lika komplicerat att ta fram en egen produkt som det var förr och att du nu kan hitta fabriker som producerar en liten provkollektion av till exempel kläder, porslin, möbler eller skor. Isabella tror dessutom att alla inom en snar framtid kommer att kunna uppfinna och framställa nya innovationer på ett ännu enklare sätt.

– Jag längtar till dagen då varje människa har varsin 3D-skrivare hemma, då kommer förutsättningarna att förändras.

Fler företagsberättelser finns att läsa på prv.se.

/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för Isabella Löwengrip: ”Viktig nyckel för att lyckas i sociala medier”

Filed under immaterialrätt, varumärke

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: