Zlexit, varumärken och hållbarhet

Om det gick att folkomrösta hade han nog fått stanna i landslaget. Men det går tyvärr inte. Zlatan slutar. PRVbloggen tackar för fin underhållning och resonerar lite runt varumärken.

Ingen kickar fotboll som han. Men efter EM blir det inget mer landslag, meddelade Zlatan Ibrahimovic under en pressträff på tisdagskvällen.

För politiker brukar man tala om tre typiska reträttplatser: ambassadör, landshövding eller generaldirektör. Idrottsstjärnor på nedsidan landar oftast som bisittare eller inspirationsföreläsare. Eller så startar de eget klädmärke.

Zlatan har precis sjösatt ”A-Z” – sportkläder för alla, överallt – i samarbete med norska Varner. Och det är nog rätt val. Zlatan kommer sälja i många år.

Förutom alla fantastiska mål är han ju också förnamnskändis (som Silvia och Carola). Möjligen måste han visa sig lite mer på galor och premiärer, men risken är minimal att han slutar som cirkushäst i en dokumentär av Tom Alandh.

Hållbarhet

Jag köpte min andra Dahlin-skjorta på Lundhs herrkläder i Broby. Då hade jag redan en i garderoben. Vem var Dahlin, frågar kanske du som är född runt -94? Googla det!

Och så är det ju. Hur trevliga de än är – i Mästarnas mästare – Andersson och Andersson och Andersson, så rockar de inte längre som varumärken.

Vad är det då som får ett varumärke att hålla över tiden?

Det måste handla om vilka associationer vi gör till namnen. Hur stora vi tycker att de är eller hur de definierar vilka vi vill vara.

En bra sak är ju förstås att ha blivit frimärke. I Zlatans fall lär det finnas konstsparkar och klacksparkar för ett helt häfte.

Och har man inte den dokumentationen får man gott sitta lite i soffor, eller kanske ta en förnedring i Arga snickaren på femman.

För det finns ju idrotts-kändis-varumärken som faktiskt verkar hålla över tiden. Förmodligen för att de har lyckats kombinera ett sylvasst och särskiljbart namn med en aldrig sinande kärlek från folket. Och så lite Arga snickare.

Salming hör hit. Ferry har försökt, men slinter lite på charmen. Wassberg skulle kunna höra hit, men lär vara överjävlig å snickra själv. Dessutom skulle han förmodligen slå snickaren på fingrarna, också i arga leken.

Namnet Stenmark skulle kunna sälja vad som helst (han vann en danstävling!). Och så har vi Björn Borg:

Även om Björn själv tappade bort kalsongerna under någon helikopterfärd på åttiotalet fortsätter namnet helt självt. Helt enkelt för att det är så överjävla bra: Björn Borg. Två enstaviga ord. Börjar på samma bokstav. Ett exotiskt ö. Och en John McEnroe som aldrig missar nämna namnet.

Sverige är ute ur EM. Men varumärket Zlatan har bara börjat. Lycka till!

Stefan Hultquist, enhetschef och utbildare PRV

1 kommentar

Filed under varumärke

One response to “Zlexit, varumärken och hållbarhet

  1. Pingback: Att sälja på sitt eller annans namn | PRV-bloggen