Företagsnamn och varumärke – samma fast olika?

padurariu-alexandru-webbBryggkaffe och Caffè americano. Fil och yogurt. Granola och müsli. Företagsnamn och varumärke. Har du någon gång funderat på skillnaderna? PRV-bloggen reder ut begreppen.

Skillnaden mellan bryggkaffe och Caffè americano är trycket vid bryggning. Bryggkaffe är anpassat för kaffebryggare, medan Caffè americano är en espresso spädd med vatten. Skillnaden mellan fil och yoghurt är vilken mjölksyra som tillsätts och skillnad i tillredning. Yoghurt­kulturen växer bäst i temperatur kring 40°C, medan fil i rumstemperatur. Skillnaden mellan granola och müsli är att granolan är rostad, medan müslin inte är det.

Hur är det då med företagsnamn och varumärke? Och varför ska du egentligen registrera ett varumärke när du redan har ett företagsnamn? En uppenbar skillnad är att du ansöker om varumärke hos PRV, medan företagsnamn registreras hos Bolagsverket. Vi pratar med två experter från respektive myndighet för att ta reda på mer.

Anita Ahlstrand, varumärkeshandläggare på PRV; vad är ett varumärke?

– Kortfattat kan man säga att ett varumärke är ett kännetecken som används för att identifiera varor och tjänster, och att skilja dem från andras varor och tjänster. Varumärket gör det möjligt att marknadsföra och kommunicera om varan eller tjänsten.

Varför ska jag registrera ett varumärke?

– Det ska du göra eftersom du då får ensamrätt att använda och marknadsföra varumärket. Du säkerställer också att du inte råkar använda någon annans rättighet. Du säkrar dina rättigheter helt enkelt.

Christina Sjöström, handläggare på Bolagsverket; vad är ett företagsnamn?

– Det är precis som det låter namnet på ett företag. Alla företag, förutom enskild firma, måste ha ett namn.

Varför ska jag registrera företagsnamn?

– Helt enkelt för att annars har du inget företag. Har du en enskild firma är det bra att registrera namnet eftersom du då kommer med i näringslivsregistret.

Skillnaden mellan ett företagsnamn och ett varumärke är alltså bland annat att företagsnamnet hänger ihop med företagsregistreringen, medan ett varumärke kan vara helt fristående och lika gärna vara namnet på en produkt eller tjänst.

Företagsnamnet gör det möjligt att skilja ditt företag från andra företag, och ett skyddat varumärke kan höja värdet på ditt företag. Vill du veta hur? Det och mycket mer om hur du använder varumärket och företagsnamnet på ett smart sätt berättar Anita och Christina på en julfrukost hos Bolagsverket i Sundsvall den 16 december. Varmt välkommen!

Anmäl dig här senast den 5 december.

/Henrietta Thollén, kommunikatör på PRV

Lämna en kommentar

Filed under varumärke

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s