Thule vinner europeiskt designpris -Immaterialrättsintensiva företag når alltid längre

Foto: Thule

Foto: Thule

 

Thule har vunnit DesignEuropa Awards i Milano för innovativ design på joggingvagnen Urban Glide. Juryns val föll för Thules unika formspråk med motivationen ”snygg, bekväm och lättmanövrerad med en slående balans mellan funktion och estetiska värde”. Den unika designen är registrerad för att förhindra kopior.

Juryn framhöll även den originella designen och dess tekniska- och praktiska konstruktion samt vagnens anpassningsförmåga sig till olika livsstilar. Den unika designen är tillvaratagen genom designregistreringar.

– Thule tycks ha en genomtänkt immaterialrättsstrategi vilket är smart för att bygga, bredda och utveckla varumärket, säger Magnus Ahlgren, juristchef på PRV:s Design- och varumärkesavdelning.

Att immaterialrättsmedvetna företag kommer längre är ingen nyhet. EU:s Observatorium för Immaterialrätt har gjort flera studier som visar att företag som aktivt använder sig av immateriella tillgångar har högre lönsamhet, betalar högre löner till sina anställda och har bättre motståndskraft vid lågkonjunktur jämfört med konkurrenter som inte skyddar sina immateriella tillgångar.

– Designintensiva industrier och företag bidrar till över 13% av EU-ländernas samlade BNP, säger Magnus Ahlgren, juristchef på PRV:s Design- och varumärkesavdelning.

Varumärket Thule grundades 1942. Med mottot ”Bring your life” erbjuder de ett brett sortiment för aktiva människor. Produkterna säljs i mer än 139 länder över hela världen.*

*Information hämtad från Thules webbplats.

/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

 

Kommentarer inaktiverade för Thule vinner europeiskt designpris -Immaterialrättsintensiva företag når alltid längre

Filed under design, immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.