Tar bäst namn hem spelet?

Med anledning av PRV:s informationssatsning på immaterialrätt för spelutvecklare gästbloggar, under december, namnstrategen Katarina Nilsson på temat Naming in Gaming.

pexels-photo-194511.jpg”Innovate or die” är lite av spelbranschens signum. Stenhård konkurrens, skyhöga förväntningar och en kräsen målgrupp gör att spelutvecklarna ständigt måste ligga i framkant och bokstavligen ta sina produkter till nya dimensioner. Fantasin tycks inte ha några gränser, utom på ett specifikt område – spelnamnen.

Det finns alltid undantag, men det räcker att ta en snabb titt på topplistorna för att konstatera hur likriktat spelbranschen tänker kring namn. Den röda tråden är att det handlar om beskrivande, snarare än associativa, namn. Men det senare – om namnet är bra – är vad som verkligen skapar intresse och en känsla, både för produkten och för bolaget bakom.

Den som verkligen vill sticka ut bör alltså se upp med att följa namnströmmen – annars riskerar spelet att klassas som antikt (i speltermer cirka två år gammalt) betydligt snabbare eller bara drunkna i konkurrensen. Är namnet alltför beskrivande kan det dessutom vara svårt att skydda juridiskt.

Eftersom spel är en färskvara är det omöjligt att de visuella och tekniska delarna behåller sin wow-faktor någon längre tid, men det kan däremot ett namn göra. Och ju bättre namnstrategi du har, desto mer stärker spelnamnen ditt varumärke långsiktigt. Namngivningens mekanismer går att applicera på vilken bransch som helst och kanske är det dags att röra om lite i spelgrytan.

Fördelar med ett beskrivande namn:

  • Beskrivande namn är tydliga, vilket gör det enklare att motsvara spelarens förväntningar.
  • Lätt att minnas.
  • Talar direkt till givna målgrupper – heter spelet ”Gods of Soccer” kommer det garanterat att skapa intresse.

Fördelar med ett associativt namn:

  • Bättre om spelet utvecklas och byter karaktär. Ett för direkt namn är ett begränsande namn.
  • Kan uppfattas som spännande och också lite mer premium än beskrivande namn, vilket även sätter spelföretaget på kartan – speciellt om produkten håller måttet.
  • Lättare att skydda juridiskt och chansen till lediga domäner är större.

/Katarina Nilsson – VD på namnbyrån Eqvarium

Kommentarer inaktiverade för Tar bäst namn hem spelet?

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.