Inget skumt med företagshemligheter

juleskum_cloetta.jpg

Strategiskt varumärkesarbete är Cloettas recept för framgång, och att hantera den unika smaken som en välbevarad företagshemlighet. Foto: William Herrlin

Förra året såldes det 210 miljoner Juleskum-nissar; det trots att Cloettas Juleskum endast säljs under en begränsad tid på året. Godispåsen är den fjärde mest sålda i Sverige på årsbasis. Förutom Juleskum har Cloetta ytterligare 600 varumärken registrerade hos PRV berättar Fredrik Sjöström som är kommunikationschef på Cloettas Skandinavienkontor i Malmö.

– Vi jobbar hårt för att proaktivt skydda våra varumärken genom att registrera dem, säger han.

Cloetta är långt från ensamma på konfektyrmarknaden och i juletider strider flera godistomtar om konsumenternas uppmärksamhet. I dag kan man varken patentera eller varumärkesregistrera recept i Sverige, därför hanteras den unika smaken som en företagshemlighet.

Cloetta Juleskum är ett väl inarbetat varumärke som har funnits i sin nuvarande form sedan 60-talet. Det registrerades som ordvarumärke hos PRV först 2006 då produkten började växa i popularitet. Cloetta tillvaratar sina varumärken av två ytterst viktiga anledningar och de agerar vid intrång. På prv.se berättar Fredrik Sjöström varför.

Allt gott!
/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för Inget skumt med företagshemligheter

Filed under immaterialrätt, varumärke

Kommentarer inaktiverade.