Vad säger dina produktnamn om ditt varumärke?

Med anledning av PRV:s informationssatsning på immaterialrätt för spelutvecklare gästbloggar, under december, namnstrategen Katarina Nilsson på temat Naming in Gaming.

pexels-photo-123335.jpgSyns du så finns du. En utnött klyscha – men icke desto mindre sann. Konsten är att synas på rätt sätt och att spela säkert brukar inte leda till stående ovationer.

För att bygga ett starkt varumärke gäller det att tänka långsiktigt och inte stirra sig blind på rådande trender och konkurrenternas tjänster och produkter. Namn är en central del av varumärket. Rätt namn bör spegla din verksamhets vision och väcka nyfikenhet hos målgruppen. Det får även gärna kännas lika fräscht om 5-10 år som idag.

Spelindustrin har liksom filmindustrin ganska tydliga målgrupper för sina produkter. Branscherna delar även samma problem – konkurrensen är stenhård, stora pengar står på spel och minsta missbedömning kan leda till att intresset bleknar. Floppen är ett faktum. Detta skapar naturligtvis en ängslighet som gör att man spelar säkert – vilket också innebär att väldigt få produkter verkligen sticker ut från mängden.

Spelens och filmernas namn vittnar om exakt detta. Lek med tanken att du skulle byta ut titlarna på två spel eller filmer i samma genre – skulle det spela någon som helst roll? Skulle någon ens märka skillnaden? Faran med generiska namn – oavsett bransch – är att de inte bidrar till att stärka varumärket på sikt. Den som verkligen har en egen vision och vill skapa något eget, behöver också noga överväga namnen på produkterna.

Vi brukar säga att fel namn i värsta fall orsakar din verksamhet stor skada, medan ett bra och väl genomtänkt namn alltid är en bra investering.

Här är tre tips för att förbättra ditt företags namnprocesser:

Gå inte vilse innan ni ens startat

Är din produktfamilj på väg i olika riktningar eller kannibaliserar produkterna på varandra? En strategisk namnplattform hjälper dig att få en bra överblick över företagets namnutmaningar.

Tänk framåt

En viss typ av namn kan bli mycket populära under en tid, för att sedan kännas helt daterade. Rätt namn får produkten att leva längre och om den blir ikonisk – som många spel och filmer blir – kommer folk att förknippa namnet med just ert varumärke.

Gör er business till ett sant nöje

Språkliga utvärderingar. Kvalitetskontroller, juridiska frågor och strategibeslut. Namngivning handlar om så mycket mer än att bara ”hitta på några sköna förslag”. Många drabbas av kreativ härdsmälta när de inser detta och det är ju inte meningen. En namnprocess ska alltid kännas spännande, rolig och nyskapande! Behöver ni lite hjälp på vägen? Anlita ett proffs.

Det finns alltid undantag, men det räcker att ta en snabb titt på topplistorna för att konstatera hur likriktat spelbranschen tänker kring namn. Den röda tråden är att det handlar om beskrivande, snarare än associativa, namn. Men det senare – om namnet är bra – är vad som verkligen skapar intresse och en känsla, både för produkten och för bolaget bakom.

/Katarina Nilsson – VD på namnbyrån Eqvarium

Kommentarer inaktiverade för Vad säger dina produktnamn om ditt varumärke?

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.