2017. Nytt år innebär att vi gör bokslut och summerar det gånga året. På PRV betyder det bland annat att vi tar fram årsstatistik och gör jämförelser med tidigare år. När det kommer till personnamnsärenden fortsätter den uppåtgående trenden i samma riktning som tidigare 20 år.
Våra namn tenderar att få en allt högre karaktär som personliga varumärken, de blir ett sätt att stärka vår identitet. Inte helt osökt kan man göra en koppling mellan ökningen av namnärenden till PRV och internets uppkomst; antalet namnärenden till oss på PRV har mer än fördubblats under den senaste 20-årsperioden. Det finns en märkbar önskan om individualisering som i sin tur leder till ökad igenkänningsfaktor.
Inspiration från naturen
I nybildade namn är det vanligt att man hämtar inspiration från djur, natur, årstider och orter. Det kan röra sig om platsen som ett förälskat par möttes på eller gården man växte upp på.
Det finns flera anledningar till att byta namn; det kan exempelvis vara att ett par vid giftermål vill skapa ett nytt, gemensamt namn för att markera en ny tid, knyta ihop familjer och skapa en gemensam identitet. Vi kan även se att man återtar äldre släktnamn, kanske för att visa tillhörighet. Oftast är det namnet mer unikt och särskiljande än det tidigare namnet.
PRV renodlad immaterialrättsmyndighet
Från och med den 1 juli i år kommer Skatteverket att hantera alla namnärenden och en friare lagstiftning om personnamn träder i kraft.
På PRV kommer vi att arbeta fokuserat med immaterialrätt som patent, varumärke, design och upphovsrätt för att stärka Sverige som kunskaps- och innovationsland för en ökad tillväxt.
Samtliga namnansökningar som inkommit till PRV under 2016 (för- och efternamn):
1996 4114
1997 4106
1998 4178
1999 4682
2000 4990
2001 4988
2002 5613
2003 6060
2004 6373
2005 6461
2006 6917
2007 7513
2008 7619
2009 7750
2010 7257
2011 7533
2012 7934
2013 8274
2014 8542
2015 9184
2016 9261
/Stina Lilja, pressansvarig på PRV