SKF försvarar sitt varumärke mot förfalskningar

skf_workers-assembling

SKF:s produktflora rymmer fler än 300 000 olika artiklar – och förfalskningar av dessa sprids världen över. Med en noggrann varumärkesstrategi och varumärkesregistreringar hos PRV kan SKF sätta hårt mot hårt mot förfalskarna.

Med ett aktiekapital på 100 000 kronor lämnade SKF in sin första patentansökan till PRV redan 1907. I dag är koncernen ett globalt imperium med fler än 300 000 olika produkter – som förfalskas friskt, världen över. För att försvara sitt starka varumärke driver de ett unikt och världsomspännande anti-förfalskningsarbete. Ett lönsamt arbete. Tina Åström som leder SKF:s globala anti-förfalskningsarbete berättar att SKF får tillbaka fyra kronor på varje investerad krona för att få bort förfalskningar från marknaden.

Framför allt är det skillnaden i kvalitet som skiljer förfalskningarna från äkta lager. En lägre kvalitet leder inte bara till missnöjda kunder och ett försvagat varumärke för SKF:s räkning – de orsakar även ekonomiska förluster för slutkunderna i och med en kortare livslängd och betydligt fler produktionsstopp i exempelvis industrier. Dessutom utgör de en stor säkerhetsrisk.

– Jag har bland annat sett helikoptertillverkare och företag som tillverkar sjukhusutrustning köpa förfalskade precisionslager, något som skulle kunna få oerhört tragiska konsekvenser. Som tur var upptäcktes det innan produkterna började användas, säger Tina Åström.

Läs mer om SKF:s arbete för att bygga varumärket och hur de arbetar för att få bort förfalskningarna.

/Stina Lilja, pressansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för SKF försvarar sitt varumärke mot förfalskningar

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.