PRV gästade Uppsala Tekniska Fysiker

– På svenska har vi bara ordet varumärke, till skillnad från engelskan som jobbar med både trademark – för det registrerade märket – och brand för det upplevda värdet.

PRV håller hov i Häggsalen Ångströmlaboratoriet. Foto: Tiemo Schramm

”Brand” som i ”employer branding” – hör jag mig säga till studenterna – det jag gör när jag försöker skapa positiva känslor hos er kring PRV som arbetsgivare.

PRV besökte idag Föreningen Uppsala Tekniska Fysiker (FUTF). FUTF har eventvecka och PRV talade på en mycket välbesökt lunchföreläsning. Lätt och lagom avhandlades skyddsformerna upphovsrätt, varumärke, design och patent.

Min patentingenjörspersona till trots – det roligaste är nog att prata varumärke. Inte för att ämnet är enkelt, alls inte, men det känns att exemplen når fram. Och det är riskfritt att påstå att den som vill bli framgångsrik inom företagsamhet måste äga och förvalta sina varumärken. Och fylla dem med värden.

Visste du förresten att Apotekets logotyp föreställer en orm som dricker ur en skål? Och att hälsans gudinna Hygiea brukar avbildas med ormen och skålen. Logotypen kommer ur en tävling från början av sjuttiotalet.

Man kan tänka att loggan blivit särskilt viktig för apoteket Apoteket efter avregleringen. Det är många som säljer Alvedon nuförtiden, men hur känner jag som kund inför valet av butik? En huvudvärk också för den som vill sälja till mig.

Och varför ska man då jobba med patent för PRV? Jo för du har 120 fantastiska och kunniga kollegor inom samtliga teknikområden. Du befinner dig i teknikens framkant. Du tar del av, och är en del av samhällsutvecklingen.

Vi ses igen på Utnarm fredagen den 3 november på Polacksbacken!

/Stefan Hultquist, enhetschef och utbildare PRV

Tack till Erik Wickman FUTF!

Kommentarer inaktiverade för PRV gästade Uppsala Tekniska Fysiker

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.