Att skapa värde och känsla i ett varumärke

Att vara medveten om dina immateriella tillgångar och ha en strategi för hur du ska hantera dem är en bra start när du ska skapa värde i ditt företag. Men sedan då? Det är nu vi börjar prata känslor.

I veckan föreläste Emelie Embretsen Ekmark, varumärkeshandläggare på PRV, tillsammans med Per Holknekt, superentreprenör, för 150 företagare i Linköping. Det visade sig vara en fenomenal kombination. Medan Emelie gav en livfull föreläsning om hur företag kan skapa värde i sina varumärken fokuserade Per på hur ett varumärke kan byggas och fyllas med känsla.

Emelie berättar att en verksamhet som strategiskt tar hand om sina immateriella tillgångar utmärks av högre tillväxt, lönsamhet och utveckling än en som inte gör det.

Du kan använda immaterialrätten för att få finansiering, ingå samarbete, licensiera och sälja. Varumärket är en del av alla immateriella tillgångar som företaget har, och vill du bygga ett starkt varumärke ska du börja med att skydda det. Men kom ihåg att ditt varumärke är inte vad du säger att det är. Det är vad kunderna tycker att det är.

Hur gör man då för att fylla varumärket med känsla?

Per menar att du ska fokusera på att vara unik, snarare än att vara fantastisk. Lyhördhet är en annan egenskap som han lyfter högt.

Sluta sälja, och få istället din kund att vilja köpa din produkt eller tjänst. Kom också ihåg att det kostar mer att skaffa en ny kund, än att behålla en gammal. Bygg humana relationer. Det behövs känslor i kommunikation.

Det blev mycket både matnyttigt och berörande för östgöta-företagarna att ta till sig den här dagen.

/Henrietta Thollén – kommunikatör

1 kommentar

Filed under varumärke

One response to “Att skapa värde och känsla i ett varumärke

  1. Forskaren Gerth Öhman

    Tack för en fin presentation. Men ….
    Jag saknar fortfarande (sedan början av 2010-talet) validering av hur lateraldominansen hos personer påverkar upplevelsen och påverkan av varumärken. Min forskning visar att den laterala påverkan har stor betydelse för upplevelsen och påverkar Dig mycket. Jag studerar f.n. lärobokens uppbyggnad för att stimulera och förstärka barn lärande. Centralt i denna studie är lateraldominansen hos respektive människa och hur man kan nyttja den inom dynamisk pedagogik.