Auddly krediterar rätt kreatör

– Vi ska bygga ny infrastruktur i musikindustrin. Vi hoppas kunna sätta Sverige på kartan som det land som löste frågan om upphovsrätt och ersättning vid musikproduktion. Så säger Niclas Molinder, grundare av stiftelsen Music Rights Awareness Foundation och företaget Auddly.

Niclas Molinder

Musikindustrin är en bransch som genererar mycket pengar, där värden är helt immateriella och där kunskapen om rättigheter i allmänhet är låg.

Digitaliseringen och datorerna har naturligtvis påverkat musikbranschen något enormt. Det är nu möjligt för fler att skapa mer. Blivande hits cirkulerar världen över på halvfärdiga filer, där kompositörer lägger till sina bidrag allteftersom.

Björn och Benny satt tillsammans i studion och bestämde sig för att dela lika på intäkterna. Det är inte lika enkelt längre. Och när upphovsmännen aldrig träffas i studion, hur vet man då vem som gjort vad i en låt och vilka som ska ha betalt? Man talar om två utmaningar: ”payments” och ”credits”.

En poplåt har idag i snitt fyra kompositörer, men Niclas Molinder har noterat produktioner med uppåt 17 kompositörer. ”Credits” – att man varit med – syntes ju förut på skivfodralet, men hur syns man i dagens streamingkonsumtion?

Det gäller att man minns vem som gjorde vad, kanske en sen kväll förra året. Och det är bara de som var i studion som vet hur det gick till. På något sätt behöver data samlas in och kreatörerna komma överens.

Molinder, som själv är musikproducent, menar att många musikskapare är så inne i musiken att administrationen – eller juridiken – blir helt underordnad. Men om en siffra är fel – eller att man inte är överens – fryser utbetalningarna.

Det kallas ”oidentifierbara pengar”. Och kanske är det branschens största problem som Niclas Molinder nu säger sig ha en lösning på: Auddly, ett verktyg för att notera vem som gjort vad i en musikproduktion.

Men Molinder insåg att det inte räcker med ett verktyg för datainsamling. Musikkreatörerna måste också utbildas i rättigheter och skyldigheter. Därför har han grundat Music Rights Awareness Foundation (MRA) tillsammans med Björn Ulvaeus och Max Martin. MRA drivs non-profit – överskottet i återinvesteras.

MRA bedriver projekt i Afrika. Afrikansk musik sprids världen över, men musikskaparna får inte korrekt betalt. Det visade sig att kunskapen om rättigheter och ersättning var låg. Genom att erbjuda studiotid knyter MRA många kreatörer till sig. Motprestationen är att de tar del av utbildningen.

Med ett lyckat projekt i några afrikanska länder hoppas man kunna ”plugga in” konceptet i övriga världen. Och det är en häftig målsättning: Sätta Sverige på kartan som det land som löste frågan om upphovsrätt och ersättning…

Jag hade förmånen att höra Niclas Molinder under regeringens temadag om immateriella värden på Rosenbad i veckan. Niclas och andra företrädare för politik, myndigheter, organisationer och företag finner du här!

/Stefan Hultquist, enhetschef och utbildare PRV

4 kommentarer

Filed under upphovsrätt

4 responses to “Auddly krediterar rätt kreatör

  1. Tack för det välskrivna blogginlägget Stefan! Niclas Molinders presentation under regeringens temadag var det mest intressanta för mig, även om de andra också var intressanta.

  2. frekar09

    Intressant att ingen på det här seminariet i riksdagen (såg detta via nätet på riksdagens hemsida) nämnde den situation som vi konsumenter befinner oss i inom film- och tv-sidan. Utbudet är så bristfälligt inom film- och tv tjänster för strömmande material att de ur den aspekten helt enkelt inte är värda att betala för utan enda anledningen till att jag betalar för strömmande tjänster är sporten.

    För att få tag på mycket av det äldre materialet från 90-talet och en bit in på 00-talet på legal väg har jag börjat använda mig av VHS igen. 30-50 procent av allt som finns på VHS är fortfarande exklusivt för det formatet då man inte har uppdaterat dem till nyare format. Jag har inga problem med att använda mig av äldre teknik för att konsumera innehåll. Men då vill jag göra det på frivillig basis på grund av intresse för äldre teknik, inte som i fallet med film där det mer blivit ett tvång för att alls kunna konsumera innehållet på laglig väg.

    Det är intressant för övrigt att PRV:s generaldirektör talar om att unga inte förstår det här med upphovsrätt. Jag tror unga har god koll på det här med upphovsrätten, men de värdesätter den delande kultur som vuxit fram online och det är också den som jag tagit fasta på min egen sida. När traditionell media talar om sin egen exklusiva rätt till innehållet de skapat så talar jag på min sida om användarens fri- och rättigheter:

    ”Användarnas frihet och rättigheter är det som alltid ska komma i första rummet på Omvärldsbevakaren. Sidan är inte till för att jag som publicist ska ha exklusiva rättigheter på material om omvärldsbevakning och omvärldsanalys utan för att du som användare ska kunna få fri och öppen information, kunskap och analys om omvärldsbevakning och omvärldsanalys och för att du som användare ska kunna ha friheten att sprida, skapa och remixa innehållet här om omvärldsbevakning och omvärldsanalys.”

    Det är väldigt stor skillnad mellan det resonemang som jag för ovan, där fokus är användaren och dennes rättigheter och friheter, och det resonemang som mediebolag för där man mer talar om vad man som användare inte får göra. Användarens rättigheter och frihet kommer alltid vara mitt fokus. Fredrik

    • Tack för intressanta inspel Fredrik!

      Man kan tycka olika i de här frågorna. Jag tror att skapare av utbud – eller de som betalar för att det ska bli något gjort – måste få betalt på något sätt, och står därmed upp för de skyddsformer som finns.

      Sedan får man aldrig glömma vad konsumenterna frågar efter. Eller digitaliseringens möjligheter att sprida utbud. Kanske slår jag in öppna dörrar, men det låter lätt som samhälle myndigheter, organisationer eller företag ropar på förbud och begränsningar, när mycket av utbudet ju har blivit värt något just för att det är tillgängligt och kan spridas till många.

      Stefan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s