Digitaliseringens möjligheter i kreativa och kulturella näringar

Immateriella tillgångar utgör upp emot 80% av ett företags värde och närmare 100% i kreativa och kulturella näringar.
Immaterialrätten ger det digitala företaget unika möjligheter att hantera värden som inte går att ta på – i avtal, internt och mot andra länder. Ett exempel på en digital näring som är helt avhängig av sina immateriella tillgångar är spelutvecklingsbranschen.

Johan Nordlund, jurist på PRV.

Johan Nordlund, jurist på PRV, berättar om de immateriella tillgångarnas betydelse för det lilla digitala företaget – på Tillväxtverkets konferens om digitaliseringens möjligheter i kreativa näringar. Här kan du lyssna till Johans föredrag och ta del av konferensen i sin helhet.

Johan förklarar att de immateriella tillgångarna kan vara kännetecken, avtal, licenser, domännamn, företagshemligheter, design, spetskompetens, patent, goodwill och mer därtill. Alla företag vinner på att ta fram en strategi för hur man vill hantera sina immateriella tillgångar. Här är några särskilt viktiga frågor att ställa sig, oavsett affärsverksamhet:

  • Vilka av våra immateriella tillgångar är värda att skydda?
  • Vilken affärsnytta skapar de?
  • Hur ser marknaden ut? Förutsättningar i olika länder?
  • Vilka är våra kunder och segment? Lojalitet och goodwill?
  • Skriver vi avtal på ett immaterialrättsligt säkert sätt?

Inventera hur ditt företag står sig i frågor om immateriella tillgångar. Kanske finns det dolda outnyttjade tillgångar?
Testa ditt företag på prv.se

/Anna Engquist, strateg digitala medier på PRV

Lämna en kommentar

Filed under immaterialrätt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s