Välkända varumärken på Stockholm Fashion Week

fashion

Vad har Rodebjer, Ida Sjöstedt, Hope och Whyred gemensamt förutom att de är framgångsrika modedesigners som deltar på Stockholm Fashion Week? Jo, de har alla skyddat sina varumärken hos PRV.

Men varför är varumärket viktigt för modedesigners? PRV-bloggen pratar med Anton Blomberg, kundansvarig på PRV, för att ta reda på mer.

Anton, flera kända mode-designers som Rodebjer, Ida Sjöstedt och Hope har valt att registrera sina varumärken hos PRV. Varför tror du att de har valt att göra det?

De har förmodligen förstått att det är viktigt att värna om det rykte och den status som de har byggt upp. Det är vanligt att råka ut för piratkopiering och varumärkesintrång när man är framgångsrik, och då är det viktigt att ha ett registrerat skydd i ryggen. Många företagare satsar mycket tid och pengar på sitt företag, och den insatsen vill de skydda. Ett varumärke kan snabbt svärtas ner om det dyker upp kopior som inte håller samma kvalité på marknaden.

Vilka immateriella tillgångar kan en mode-designer ha, utöver varumärket?

De allra flesta har säkert någon form av avtal, antingen med distributörer eller tillverkare. För att få till bra avtal är det viktigt att kunna visa upp en smart hantering av de immateriella tillgångarna. Har man avtal med tillverkare i andra länder är det viktigt ha koll på sina rättigheter i det landet. Jag har hört skräckhistorier om hur samma fabrik som tillverkar originalprodukten även tillverkar piratkopior.

Läs mer om vad du ska tänka på vid handel med andra länder.

Hur bör du hantera dina immateriella tillgångar för att undvika att någon annan tjänar pengar på dem?

En bra början är att dokumentera allt ditt arbete, allt från när du gjorde vad till vem du har pratat med.

Designskydd låter ju som något som skulle passa mode-designers bra. På vilket sätt kan man använda sig av ett designskydd? Och hur ser kopplingen mellan design- och varumärkesskydd ut? När ska man använda sig av vilket skydd?

Varumärkesskyddet passar för alla produkter, medan designskyddet passar bäst för tidlös design som kommer att säljas under en lång tid. Det är såklart svårt att i förväg veta vad som blir bestående, man får gå på magkänslan. Det är också viktigt att påpeka att designskyddet och varumärkesskyddet inte tar ut varandra. Snarare kompletterar de varandra, och kan tillsammans skapa en stark immaterialrättslig grund.

Läs om hur Hope, ett av de varumärken som deltar på Stockholm Fashion Week, arbetar med sina immateriella tillgångar.

/Henrietta Thollén, kommunikatör PRV

Kommentarer inaktiverade för Välkända varumärken på Stockholm Fashion Week

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.