Enklare att söka nya varumärken

Igår (1 oktober) trädde en ny EU-förordning i kraft. Den innebär att det blir enklare att registrera exempelvis filmer och ljud som varumärken.

– Den stora nyheten är att ett varumärke inte längre behöver återges grafiskt. Det innebär att det blir lättare för företag att ansöka om ett varumärke i form av en kort filmsekvens, ett hologram eller ett ljud, berättar Magnus Ahlgren, juristchef på Design- och varumärkesavdelningen på PRV.

Den nya förordningen gäller EU-varumärken, och ansökningar skickas till den europeiska immaterialrättsmyndigheten EUIPO. Ett EU-varumärke gäller i EU:s alla medlemsländer. Den gamla typen av varumärken finns förstås kvar, och den som vill kan även fortsättningsvis ansöka om ett sådan.

Motsvarande ändringar i den svenska varumärkeslagen börjar gälla den 1 januari 2019, och den som vill ansöka om ett svenskt varumärke kan då skicka sin ansökan till PRV.

I helgen uppmärksammades den nya varumärkesförordningen av branschtidningarna Resumé och Brand News.

Det ska bli spännande att följa framtidens varumärkesansökningar!

/Henrietta Thollén, presskommunikatör

 

Kommentarer inaktiverade för Enklare att söka nya varumärken

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.