Dataspel mer än bara games

Dagens dataspel är ofta mycket mer än bara ett dataspel. En titt i PRV:s databas visar att flera av de stora spelens varumärken även är skyddade för kläder, väskor och i något fall till och med för olika former av sociala och juridiska tjänster.

DH foto Jennika OjalaFoto: Jennika Ojala/DreamHack

– Ett varumärke går att skydda både för olika typer av produkter och tjänster, och i olika länder. Hur spelföretagen väljer att skydda spelets varumärke säger något om vilken marknad de har tänkt sig. Ofta skyddas varumärket för sådana produkter som går att sälja med spelnamnet på, till exempel kläder och nyckelringar, berättar Johan Nordlund, jurist på PRV.

Under DreamHack Winter i helgen pågår turneringen Nordic Championship, en prestigefull turnering mellan Nordens främsta e-sportlag. Tre spel ingår i turneringen: Rainbow Six Siege, StarCraft II och Counter-Strike: Global Offensive. Vi har tittat på hur varumärkesregistreringarna, och där med den potentiella marknaden, ser ut för de här spelen.

Rainbow Six

13 olika varumärken, som gäller i fem länder, och i EU.

Förutom Rainbow Six finns även Rainbow Six: Raven shield, Rainbow Six Critical Hour och Rainbow Six Lockdown som varumärken. Samtliga varumärken gäller för spel och vad som troligen är tänkt som varor med spelets namn på.

StarCraft

39 varumärken. Varumärkena gäller i 15 länder och i EU.

Förutom ordet StarCraft och olika utseenden på det, finns även StarCraft Ghost som varumärke. Samtliga registreringar gäller för spel och vad som förmodligen är tänkt som varor med spelets namn på.

Counter-Strike

65 olika varumärken, som gäller i 19 länder, och i EU.

Förutom Counter-Strike finns även Counter-Strike online och Counter-Strike: Global Offensive som varumärke. Varumärkena gäller för spel, och produkter som går att sälja med dataspelets namn på, men även för säkerhetstjänster, sociala tjänster och juridiska tjänster.

Spelen är värdefulla varumärken

En annan intressant aspekt när det gäller dataspel och varumärken är hur många varumärken företagen har kopplade till sina spel, jämfört med antalet varumärken kopplade till företagsnamnet. Vi tittar på Blizzard – företaget som äger StarCraft. Totalt har de cirka 450 varumärken i olika länder och utformningar. 29 av dessa handlar om företagsnamnet, medan resten har kopplingar till deras olika spel.

Snacka om att spelen utgör stora immateriella värden.

Game on!

/Henrietta Thollén, presskommunikatör PRV

Lämna en kommentar

Filed under immaterialrätt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s