Datorspelsbranschen – miljardindustrin med immaterialrätt som framgångsfaktor

Den svenska datorspelsbranschen har under de senaste åren utvecklats till en miljardindustri. Innovationsgraden och spelens popularitet har på nytt fört Sverige ut i världen. Företag som King och DICE kan sättas bredvid andra svenska innovationer såsom Spotify och Skype.

 
Under 2015-2017 genomfördes affärer i svenska spelföretag till ett totalt värde av över 55 miljarder kronor. I sin rapport FAITH går Dataspelsbranschen igenom motiven och bakgrunden till de senaste årens förvärv och investeringar i svenska spelföretag. I rapporten kan man läsa att immaterialrätten driver investeringar i spel och om immaterialrättens funktion som en viktig faktor för fortsatt tillväxt. Av 53 kända affärstransaktioner i den svenska spelbranschen mellan 2015-2017 berodde 68% på att köparen var intresserad av säljarens immateriella rättigheter.

pexels-photo-371924
PRV har under 2016 tagit fram ett omfattande paket om immaterialrätt för spelutvecklare. I paketet finns information om alltifrån hur du går tillväga för att registrera ett varumärke, vad du ska tänka på vid crowdfunding till annan immaterialrättsstrategi. Materialet är framtaget i samråd med Dataspelsbranschen, ta del av det på vår webbplats här.

Kommentarer inaktiverade för Datorspelsbranschen – miljardindustrin med immaterialrätt som framgångsfaktor

Under immaterialrätt, innovation

Kommentarer inaktiverade.