Bussförarens dag – hyllning till utmanad yrkesgrupp

Paris den 18:e mars 1662. Ett antal hästdragna kärror, carrosses à cinq sols, som följer förutbestämda rutter introduceras som transportmedel. Idén kommer från multigeniet Blaise Pascal, matematiker, fysiker och filosof. Kung Ludvig XIV har gett honom uppdraget, eller privilegiet, att utveckla allmänna transporter i staden. Nymodigheten väcker viss uppståndelse, men endast passagerare av adlig börd är tillåtna. Intresset svalnar sakta men säkert och redan 1677 lägger man ner linjerna.

Foto: Peter Gullers

Pascal dog redan i augusti 1662, endast 39 år gammal, och fick således inte själv följa utvecklingen. Men till minne av detta tidiga bussförsök firar vi idag bussförarens dag. Så ge chauffören en kram på vägen hem om möjlighet ges. Snart kan de vara ett minne blott – åtminstone om man sneglar på patentsökta lösningar.

Uppfinningar relaterade till fordon har strömmat in till patentverken under lång tid. En normal personbil innefattar ju bara i sig tusentals tekniska lösningar. Eftersom patentsökta lösningar katalogiseras med hjälp av klassystem, t.ex. Cooperative Patent Classification, finns dessa i någon mån sorterade efter innehåll. Klassystemet är indelat i sektioner, klasser, subklasser och grupper. T.ex. hamnar uppfinningar relaterade till arrangemang för elektrisk framdrivning av fordon innefattande mer än en elektrisk motor i gruppen:

B60K 1/02 Arrangement or mounting of electrical propulsion units comprising more than one electric motor

, där B=sektion, 60=klass, K=subklass, 1=huvudgrupp och 02=subgrupp.

Inom teknikintensiva områden uppdaterar man kontinuerligt klassystemet med nya subgrupper och t.o.m. extra s.k. indexkoder om det är relevant med ytterligare sortering. Fordonsteknik är ett område där nya subgrupper och koder ständigt dyker upp, och det är väl just här man kan bli bekymrad som bussförare.
Se bara följande:

B62D 1/065 Steering wheels with heating and ventilating means
B62D 15/029 Steering assistants using warnings or proposing actions to the driver without influencing the steering system
B60W 30/08 Active safety systems predicting or avoiding probable or impending collision or attempting to minimise its consequences

Ja, en bekväm ratt och lite förslag på styråtgärder är såklart uppskattat. Och man är ju inte mer än människa, så lite hjälp att undvika kollisioner är väl bra…

B62D 15/0255 Active steering aids, automatic changing of lane, e.g. for passing another vehicle
B62D 15/0265 Active steering aids, automatic obstacle avoidance by steering
B60W 30/06 Automatic manoeuvring for parking

Ok. Kanske bra. Men är inte det där min uppgift egentligen?

B60T 2220/03 Driver counter-steering; Avoidance of conflicts with ESP control
B60W 2040/0854 Estimation or calculation of inactivity or incapacity of driver due to driver cheating, e.g. to circumvent driver tests
B60W 2040/0863 Estimation or calculation of  inactivity or incapacity of driver due to erroneous selection or response of the driver

Hallå där! Vad är det här för överförmyndarfasoner? Jag har minsann gjort förarprovet!

B60W 50/12Limiting control by the driver depending on vehicle state, e.g. interlocking means for the control input for preventing unsafe operation
G05D 1/0088 Control of position, course or altitude of land, water, air, or space vehicles, e.g. automatic pilot characterized by the autonomous decision-making process, e.g. artificial intelligence, predefined behaviours

Neeeeeeeeeeej! Jag är ersatt av en maskin!

Hmm. Jag undrar om inte den gode Pascal förutsåg det här redan 1662.
Men kom ihåg – en busschaufför med glatt humör ersätter man inte i första taget.

/Jonas Holmqvist, patentingenjör på PRV

Källor:
Musée des Transports Urbains de France
NE Nationalencyklopedin AB

Kommentarer inaktiverade för Bussförarens dag – hyllning till utmanad yrkesgrupp

Under innovation, patent

Kommentarer inaktiverade.