Immaterialrätt för spelindustrin

Bild: Louise Meijer

Bild: Louise Meijer. Above the mist.

Idag är det internationella TV-spelsdagen. Ja, den heter faktiskt så. Idag spelas det på tv-konsoler, datorn, online och framförallt i mobilen. Spelandet ökar i alla åldrar.

Spelutveckling som industri i Sverige är en internationell framgångssaga. Den genomsnittliga årliga tillväxten sägs vara 39%, sedan 10 år tillbaka. De större spelföretagen växer och många nya mindre spelföretag startar upp. Vi har välrenommerade spelutbildningar på flera håll i landet som bildar hubbar för spelutveckling. Våra spel utvecklade i Sverige har en internationell marknad, utan motstycke.

Anledningen till denna framgång sägs vara en kombination av företeelser: hem-PC-reformen, teknikutvecklingen, bredbandsutbyggnaden, engelskan som ett grundläggande skolämne redan i lägre åldrar, digitaliseringen i samhället, rollspel som hobby, kommunala kulturskolan och ett fokus på teknik för mobiltelefoni, något som i sin helhet är unikt för Sverige. Sannolikt finns det fler intressanta aspekter att räkna upp i raden av bidragande orsaker.

Spelutveckling genererar immateriella tillgångar
Spel är fullproppade med immateriella tillgångar som upphovsrätt, varumärke, design, patent, domännamn, avtal, know-how, kreativitet och företagshemligheter. Eftersom det är en i hög grad internationell produktion med kompetenser från hela världen som samarbetar och en global marknad med många aktörer att samverka med, är det extra viktigt med genomtänkta strategier för immaterialrätt. På prv.se har vi därför tagit fram ett paket för spelutvecklare som ingående berättar om immaterialrättsfrågor att tänka på när man utvecklar spel, frågor att ha med sig tidigt i processen.

Immaterialrätt för spelutvecklare – länkar i urval:
Immaterialrätt för spelutvecklare
Sekretessavtal
Registrera varumärke
Upphovsrätt
Patent för dataspel
Förläggarnas roll 
Intervjuer med erfarna spelutvecklare

/Anna Engquist, strateg för digitala medier på PRV

3 kommentarer

Under immaterialrätt

3 svar till “Immaterialrätt för spelindustrin

  1. Hur fungerar det om man har gjort ett spel i Sverige och patenterar den? Gäller skyddet i hela EU?

  2. Hej Jesper,
    Tack för din fråga!
    Frågan är komplex, eftersom man kan söka patent i Sverige hos oss på PRV eller t ex ansöka via PCT-systemet där många länder ingår i ansökan. Jag föreslår att du kontaktar vår support i patentfrågor och diskuterar frågan med dem. De kan hjälpa dig med alla slags frågor avseende patent. Det är så oerhört viktigt att hålla sin idé hemlig och inte diskutera den offentligt om man sen vill söka patent.
    Se kontaktuppgifter på denna sida:
    – Har du frågor om patent?
    https://www.prv.se/sv/patent/har-du-fragor-om-patent/

  3. Här finns den senaste rapporten från Dataspelsbranschen. De immateriella tillgångarna driver investeringsviljan: https://dataspelsbranschen.se/s/Spelutvecklarindex_2018.pdf