Kanelbullen far ut i världen

Fabrique är bageriet som tagit kanelbullen ut i världen. I Stockholm finns 17 butiker, i London 4 och nu öppnar man upp en butik på Manhattan i New York.

fabrique

Om man tittar på figurmärket ovan så kan man se att det innehåller det som särpräglar Fabrique som varumärke; kvalitet och hantverk i en klinisk industriell bagerimiljö. Paradoxen fabrik och hantverk skapar ett spänningsfält som dröjer sig kvar i minnet.

– Våra butiker är inredda så att man kan se hur vi bakar och det bidrar till att skapa trygghet och garanti för kunden, berättar Charlotta Zetterström, grundare och marknadschef på Fabrique. Det händer att andra kopierar vårt upplägg med produktnamn och butikernas utseende. Men det är svårt att kopiera vårt kunnande kring råvaror och smaker, eftersom det bygger på egna recept och relationerna med våra leverantörer av smör och mjöl. Vi använder rena råvaror, bakar för hand, med naturlig jästid, inga e-ämnen och får märka våra produkter med ”Äkta vara”.

Företaget startade sin verksamhet 2008 och har sedan jäst organiskt med fler och fler butiker allt efter efterfrågan. Det är en personalintensiv verksamhet med många anställda. När företaget startade sin första butik i Stockholm visste man inte att man inom några år skulle expandera utomlands. Det var därför naturligt att först registrera ett varumärke i Sverige för att sedan gå vidare och ansöka om ett EU-varumärke när verksamheten etablerades i London.

– Londonborna älskar våra Cinnamon buns och äter dem gärna till frukost, berättar Charlotta.

Fabrique Artisan Bakery finns registrerat som ett EU-varumärke i 3 klasser: 30, 35 och 43 som omfattar bageriprodukter, återförsäljning och utskänkning. Se Svensk Varumärkesdatabas.

Charlottas bästa tips till företagare

  1. Var ärlig med ditt erbjudande
  2. Jobba hårt med kvalitet
  3. Kommunicera konsekvent

bullplat

PRV-bloggen tipsar
Handel med andra länder.
Här kan du läsa mer om vad du ska tänka på när du går ut på en internationell marknad.

Kan man äga ett recept?
Här kan du läsa om immaterialrätt och recept. Vad gäller kring specifikt kunnande, verkshöjd och upphovsrätt till ett bakverk?

/Anna Engquist, strateg digitala medier på PRV.

2 kommentarer

Under varumärke

2 svar till “Kanelbullen far ut i världen

  1. Gerth Öhman

    Upphovsman till Kanelbullen: (1) Kanelbullen delas upp i ‘Kanel’ och ‘Bullen’. Det kan (?) vara riktigt att kanel implementerades i bulle. Ofta är det någon som kommer på id’en….men att den genomförs av någon ‘entreprenör’.
    2. Då det gäller ‘bulle’ så finns det en oändligt antal ansatser, som provats över tid. Jag skulle kunna räkna upp ett 50-tal fröer och mjöl-sorter som lagts till bullen i degen eller som strö ovanpå.
    3. Det ovan nämnda utdraget av fakta ger stöd för att Kanelbullen har en stor mängd upphovsmän. Detta fakta är viktigt för att behålla och utveckla den s.k. upphovsmannarätten.
    Kommentar: Sedan, den ovanstående nämnda metodutvecklingen är viktig att studera. Jag har (som exempel) en metod (testad i kvalitativ klimatkammare) som ger bevis för att 86.3% Etanol med 13.7% vatten (i blandning) kan direkt kalls-startas i en bilmotor efter 8 timmar i -44 grader C (!!). Det anses vara omöjligt. Men bevis för att det fungerar finns !
    Nu har Ni något att fundera över.
    Lycka till,
    Forskaren.

  2. Hej Gert,
    Tack för din kommentar! Texten ovan handlar om Fabriques arbete med det egna varumärket; namnet, varumärkesbyggandet och figurmärket. Det finns säkert lika många recept på kanelbullar som det finns kanelbulls-bakande människor på jorden. Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om upphovsrätt och recept: ”Kan man äga ett recept?”. Där förklarar vi mer i detalj om man kan ha upphovsrätt för recept.