Nobelklänningarnas Thalia – kundrelationer som affärsstrategi

Foto: Haydar Adelson, Visual Mind AB

Foto: Haydar Adelson, Visual Mind AB

Thalia är företaget som under mer än 30 år skapat unika aftonklänningar och skräddarsydd couture till kungliga evenemang, högtidsmiddagar, bröllop, baler och inte minst Nobelfesten. Företaget har under alla år hållit fast vid sin grundläggande affärsstrategi – att vårda sina kundrelationer.

-Det viktigaste för mig är att få ihop personen med de kläder jag gör. Personligheten bär upp kläderna. Att få till helheten, i detta ligger min särskilda utmaning och profession som designer, berättar Göran Alfredsson, designer och innehavare av Thalia.

Kundrelationer och affärshemligheter – en immateriell tillgång
Kundkontakten och det personliga mötet är Thalias största immateriella tillgång och vårdas med omsorg. Thalia skulle exempelvis av hänsyn till kunden aldrig fotografera och offentligt visa en beställd klänning för en person eller ett unikt tillfälle. Det är hemligt. Kläderna visas upp av press och media på de festligheter där kläderna bärs. Det ska vara upp till kunden att berätta var de beställer och handlar sina kläder.

Know-how och särskilt kunnande
-Alla jag arbetar med är otroligt viktiga för helheten och slutresultatet. Leverantörer av tyger och skräddarmästare bidrar med sitt unika kunnande kring material och hantverk. Det handlar om mönsterkonstruktion, tillskärning och utförandet i alla sina detaljer. Jag vill arbeta med kunniga människor och i långvariga relationer där jag trivs.

-Jag låter till exempel även sy upp couture i Thailand för sådant jag själv designar och som inte är beställt av kund i förväg. För detta har jag anlitat samma kunniga sömmerskor i 30 år, berättar Göran.

Stilen är vår immateriella tillgång som inte går att kopiera
-Jag använder naturmaterial som siden, bomull, ylle och linne. De former jag tycker om är figursydda, tidlösa kläder. Många av mina modeller och aftonklänningar har samma, klassiska grundform som forna tiders festplagg. Det är de moderna detaljerna och utförandet som gör klänningarna relevanta och up-to-date idag.

-Vi tänker ofta på olika komponenter som jacka, blus, kort eller lång kjol för att få kläderna flexibla. De klänningar vi gör ska gå att bära hela livet, många gånger. Det viktiga är att få till helheten i tillskärning, passform, sömnad, foder och yttertyg med fokus på personen som ska bära plagget. Thalias stil präglas av tidlöshet, ett särskilt öga för människor och hantverkskunnande, förklarar Göran.

Klädbranschen i Europa är tyvärr hårt drabbad av piratkopiering.
-I Thalias fall är detta inte aktuellt, eftersom hantverkskunnandet är på så hög nivå att det inte går att kopiera. Det handlar om allt från val av tyger till detaljerna. Självklart förekommer det att andra designers låter sig inspireras och gör snarlika klänningar, men det är ofrånkomligt, menar Göran.

Göran Alfredsson. Foto: Haydar Adelson, Visual Mind AB

Göran Alfredsson. Foto: Haydar Adelson, Visual Mind AB

Varumärkesbyggande över tid – andra gör marknadsföringen
Thalias klänningar visas ofta upp i privata och offentliga sammanhang. Bara i år har man över 10 klänningar på nobelfesten, några även uppe på scen. Personerna och deras kläder bevakas av press och media. Klänningarna blir omskrivna av främst damtidningar och magasin, men förekommer även i dagspress och television. Marknadsföringen sker därför i huvudsak via journalister som rapporterar och fotograferar. Ibland nämns namnet Thalia. Även i marknadsföringen handlar det om relationer. Kunderna berättar för varandra och ger sina rekommendationer. När inflytelserika och kända personer bär kläderna får varumärket spridning på rätt sätt.

-Vår egen marknadsföring består av visningar och catwalks samt den skyltning vi gör i våra fönster varje vecka. Här visar vi på vår bredd; sportigare kläder, klänningar för middag och aftonklänningar. Ofta knyter vi an till ett aktuellt tema som till exempel pride-festivalen eller säsongens färger i skyltningen. Vår butik är sparsmakat inredd för att lyfta fram de enskilda plaggen. Bakom draperierna har vi mycket mer att visa på förfrågan, men den återhållna butiksinredningen ger kläderna rättvisa. Inramningen är viktig.

Nobelfesten närmar sig och en kund som kommer in i butiken behöver prioriteras. Tack för samtalet, Göran!

/Anna Engquist, strateg digitala medier på PRV

Här kan du läsa mer om hur andra företagare gör för att ta hand om sina immateriella tillgångar:
Företagare berättar

Lämna en kommentar

Under immaterialrätt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s